Ser allt ljust ut?

Träning och snack, jobb, möte med ett Sunnanålag och så det sedvanliga stöket i hemmet. Så har min dag varit och den har varit helt OK. Jag hann dessutom med 20 minuter i solen på balkongen. Det ni! Det är ju rackans att man ska ha så mycket att göra att man inte hinner med att njuta av finvädret. Dock – det ska hålla i sig ett par dagar till, sägs det. Ända fram till mitten av nästa vecka.

I dag samlades den rödgröna regeringen på Harpsund för budgetöverläggningar. Störst intresse tilldrog sig förstås finansminister Magdalena Andersson (S). Hon överraskade i alla fall mig – bedömt av det lilla jag sett och hört i  olika medier – genom att säga att det ser ljust ut. Tillväxten ökar, arbetslösheten minskar liksom budgetunderskottet.

Ändå utlovar hon en stram budget med en satsning på jobb, utbildning och åtgärder för att förbättra klimatet. Det blir en rad skatteökningar förstås för att finansiera alla satsningar. Jag gillar inte alls regeringens aviserade politik när det gäller jobben. Att höja arbetsgivaravgiften för yngre personer var ett misstag, som garanterat kommer att visa sig inom en relativt snar framtid.

På samma sätt som ungdomar undan för undan fick jobb när arbetsgivaravgiften var låg för dem, så kommer ungdomarna undan för undan att förlora jobben för att i stället hamna i regeringens åtgärder för att minska ungdomsarbetslösheten. Jag läste häromdagen om ett företag med ungefär 65 anställda, varav ungefär hälften omfattades av den lägre arbetsgivaravgiften, som nu begärt sig själv i konkurs. Från 1 augusti gäller en väsentligt högre arbetsgivaravgift för ungdomar och det innebar en merutgift för detta företag på 100 000 kronor i månaden. Ägaren själv har inte tagit ut lön på ett par månader eftersom marginalerna är så små.

Nu förlorar 65 personer sina jobb därför att arbetsgivaravgiften höjdes. Fler sådana exempel kommer att redovisas i framtiden.

Jag gillar förstås inte heller att det läggs till en arbetsgivaravgift på i runda tal tio procent för personer över 65 år. Det innebär förstås att arbetsgivare som tycker att det varit bra och billigt att låta sina anställda jobba kvar efter 65-årsdagen nu drar öronen åt sig. Och många som arbetar i egna firmor kanske inte längre tycker att det är lönt att göra det utan att det är bättre att mata duvor. Förändringarna i Rut är inte heller särskilt befrämjande för att få och hålla folk i arbete – tycker jag.

Jag har naturligtvis inte tillgång till alla de parametrar som finansministern har när hon gör bedömningar av hur ekonomin är och vad som kan väntas i framtiden. Men att gå från att ekonomin har varit och är ett elände till att det nu ser mycket bättre ut – och det utan skäl som är synbara för gemene man – låter lite som en alltför tvär åsiktsförändring för att den ska vara trovärdig i mina öron.

Fortfarande lever krisen i Grekland, även om den har stillats en smula den närmaste månaden innan nyvalet i september kan ställa allt på huvudet igen. Så länge den krisen lever påverkas också den europeiska ekonomin och den efterlängtade konjunkturuppgången dröjer. De ljusa framtidsutsikterna är, tror jag, mest en bild som målas upp av regeringen för att ingjuta lite optimism i de egna leden och förmedla en uppfattning om att regeringen har allt under kontroll. Och att det redan blivit bättre med den nuvarande regeringen vid makten.

Och med detta sagt, säger jag inte något mer i kväll. Jag hoppas att ni har det trevligt och gott!

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.