Vansinnig förstörelse

I dag tog jag en promenad ner på stan. Inget jobb skulle göras och jag hade gott om tid, varför det blev en trevlig utflykt till city. Det är ju betydligt fler människor som rör sig där än det är på Moröhöjden och jag träffade på flera bekanta som jag pratade bort stunder med. En bit av eftermiddagen ägnade jag mig åt andra ärenden, medan jag nu så här på kvällen har gjort en hel del saker för Sunnanå, som jag hoppas kommer klubben till gagn.

Några timmar satt jag också framför datorn för att till och från kolla att hustrun kom fram till sin destination i USA. Det gick galant efter vad jag förstår. Men på sajten flightradar24.com syns det ju inte om det är turbulent eller inte. Dock låg planet på konstant höjd 38 000 fot nästan hela vägen. Så jag tror att det var lugnt.

Det är roligt att följa med på den sajten förresten. Det har jag skrivit om tidigare, men jag kan i alla fall finna ett snudd på barnsligt nöje att följa olika plan eller kolla dem vart de ska. Eller se åt vilket håll vinden blåser genom att kolla hastigheten på plan som flyger norrut respektive söderut eller österut och västerut. Ligger de på ungefär samma höjder är det lätt att se sådana skillnader.

Bland de senaste nyheterna som jag sett noterar jag att IS som i slutet av maj gick in i Palmyra i Syrien, nu har börjat spränga sönder världsarvet som finns där. Terrororganisationen har lagt ut bilder på hur de spränger det 2000 år gamla Baaltemplet till grus.

DSCN0905

Här står jag utanför templet. Bilden togs i oktober 2007 när jag för sista gången var i Syrien, Jo, jag skriver sista gången eftersom jag inte tror att jag någon gång mer i livet lär komma dit.

DSCN0913

Nu när IS tydligen bestämt sig för att verkligen ruinera det fullständigt unika världsarvet i Palmyra är det väl bara en tidsfråga innan denna fantastiska teater läggs i grus. Nog finns det alla skäl att hålla med FN-organiset UNESCO om att det är ett krigsbrott som begåtts och begås. Tänk jag kan inte förstå hur dessa människor tänker. Vad som rör sig i deras huvuden när de inte bara slaktar människor utan också förstör allt som kommer i deras väg.

Visst bekämpas IS, men den kampen är långt ifrån så lyckosam som man skulle kunna hoppas på. Världen får väl försöka samla sig för att bekämpa dessa onda män.

Intressant är också den studie som Socialdepartementet har tagit fram till Pensionsgruppen. Studien har undersökt hur länge olika grupper jobbar innan de går i pension. Något överraskande ligger byggnadsarbetare och fordonsförare på andra och tredje plats av de yrken där man jobbar längst. Läkare jobbar längst och sjuksköterskor ligger på fjärde plats.

Att det är så beror, tror man, på att när man känner sig behövd och uppskattad och där man inte vill gå hem tidigare därför att kollegerna då får mer att göra, så stannar man kvar längre.

Studien har tagits fram för Pensionsgruppen som just nu funderar på hur man ska få folk att jobba längre. Det behövs nämligen för att klara välfärden och framtida pensioner när allt fler blir äldre. Det är den enkla och raka förklaringen, men hur vi ska försörja oss själva och låta oss bli försörjda i framtiden är en väldigt komplex fråga som inte låter sig besvaras så enkelt. Jag är emellertid glad åt att vi får nya invånare varje år. De kommer att spela en stor och viktig roll i vårt samhälle inom bara en tioårsperiod. Tror jag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.