Hur stoppas smugglarna?

I lugn och ro kunde jag ägna mig åt DN:s fredagskorsord i morse. Efter att förstås ha varit en stund på Friskvårdskompaniet och kört igenom mina maskiner. Någon morgon ska jag försöka mig på ytterligare någon. Det finns ju maskiner för varje liten muskelgrupp tycks det. Men skrattmusklerna får man öva själv genom att surra och skoja med de träningskompisar som man fått under åren som jag varit där. Jo, faktiskt handlar det om åtminstone två år. Och ännu har jag inte blivit ett dugg lik Arnold Schwarzenegger…

Det blev en hel del ären och måsten på stan runt lunchtid också innan jag fick halvstressa hem för att klara av den bokade tiden i tvättstugan. Sedan var det dags att börja arbeta med att ta fram bilder och sortera dem. Det tog längre tid än jag hade förväntat mig. En granne kom också förbi och ville ha hjälp med en grej. Vilket jag naturligtvis försökte hjälpa till med.

Det är lite kul tycker jag att Volvo som under decennier har lanserats som en av världens mest säkra bilar inte är – statsministersäker. Det är säkerhetspolisen som har gjort bedömningen och därför är det Audi och BMW som används i stället. Det handlar ju om bepansrade bilar och dit har inte Volvo kommit än med sin nya XC90. Så hur gärna statsminister Stefan Löfven vill åka Volvo så får han inte göra det.

Under de senaste dagarna är det många liv som har gått till spillo när flyktingar från många olika länder försöker ta sig till Europa och då innanför Schengens murar. Hundratals drunknar i Medelhavet eller kvävs i lastutrymmen i båtar och lastbilar. Människosmugglarna som tar duktigt betalt för varje människa som kastas ut på livsfarliga färder packar in så många som möjligt i trånga utrymmen och skiter sedan fullständigt i vad som händer med dem.

Det är lätt att bli väldigt upprörd och förbannad på dessa cyniska smugglare och jag är definitivt inte ensam om att dessa människor med det snaraste ska hittas och dömas och sättas bakom galler. Också här i Sverige finns det många smugglare som skor sig på den desperation som flyktingarna bär på när det gäller att komma så långt från krig och förföljelse som möjligt och då helst till ett fritt och demokratiskt land där de kan smaka fred och trygghet. Det är en helt naturlig strävan.

Nu är det inte så enkelt att komma till rätta med flyktingsituationen. EU kan helt avgjort göra så mycket mer. Men för att få ett stopp på flyktingströmmarna krävs i första hand ett stopp på krigen i Syrien och Irak. Hur det nu ska gå till? Stridigheterna och kriget i Syrien har ju pågått i fyra och ett halvt år nu. Mer än hälften av landets befolkning är på flykt både inom landet och utanför landet. Om jag har förstått det rätt så pågår den största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget.

I krig och katastrofer hittar man alltid samvetslösa människor som utnyttjar andra människors nöd och desperation för egen vinning. Det finns självklart även i vårt fredliga land personer som visar denna samvetslöshet och totala ignorans inför andra människors situation för att sko sig själva. I krig och vid katastrofer blir detta extra tydligt och extra djävligt. Men ingen tycks vilja eller kunna göra något åt detta. Om en människosmugglare grips och döms så märks det inte eftersom det står många bakom honom eller henne för att ta över den lukrativa ruljansen.

I morgon är det en ny dag. Vad jag gör av den vet jag inte. Förmodligen blir det en slapp och slö dag. Men något kanske jag hittar på.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.