Sunnanå – vad är det?

Det har varit en slapp och skön helg. Fint väder i dag och inget speciellt på agendan bidrog starkt till att jag bestämde mig för en ordentlig promenad. När vi bodde på Läkarvägen hade jag ju ett par rundor som jag frekventerade så gott som dagligen. Från Moröhöjden blir det mest att gå in till stan och sedan tillbaka. Men i dag fick jag för mig att jag skulle gå en ”gammal” runda och för att komma dit fick jag naturligtvis ytterligare kilometer.

Innan jag var hemma igen efter två timmar hade jag knallat 12-13 kilometer. Jag förutsätter att jag håller ungefär nio minuter per kilometer, men säkert sackade jag då och då. Det finns ju små uppförsbackar här och där. Med betoning på små, men de tar på ändå.

Jag satt också och följde Sunnanås match borta mot Kalmar på fotbollsförbundets liverapportering. Tyvärr blev det förlust med uddamålet – igen. Men tränare Martti Tikkanen var nöjd ändå med tjejernas inställning. Må den hålla i sig under de sex matcher som är kvar av säsongen. I fyra av de matcherna möter Sunnanå lag som ligger efter dem i tabellen, men som laget spelade i dag bör även topplagen Kvarnsveden och Djurgården kunna hotas. Fast då får Sunnanå inte slappna av en minut av speltiden och särskilt inte mot de lag som man helst ska hålla bakom sig.

På söndag är det i alla fall hemmamatch mot Jitex. Må det komma mycket folk och heja på tjejerna i Sunnanå. Skellefteå behöver ha ett elitlag i fotboll. Jag såg att Martti Tikkanen skickat ut ett sms efter att ha mellanlandat på Arlanda nu på hemresan. Flera personer kommer fram till laget och spelarna och tycker det är kul att ett Södertäljelag är ute och åker.

Spelarna och Martti får då förklara att SSK betyder Sunnanå Sportklubb och då är det inte någon som vet vad Sunnanå är för något eller från vilken stad som laget kommer. Det där borde vara ett memento för Skellefteå kommun som har storslagna ambitioner att öka invånarantalet till 80 000. Varför inte betala en duktig slant – och då menar jag verkligen en duktig slant – för att Sunnanå ska byta namn till Skellefteå SK. Det kan betonas på tröjor och dräkter. Det vore väl bra när laget ändå är ute och visar upp sig.

I nästa vecka ska Livsmedelsverket specialutbilda 200 inspektörer som ska göra stickprovskontroller i detaljhandeln och hos grossister för att hitta förfalskad mat. Jo, stora mängder förfalskad mat finns i Sverige. Det är kriminella nätverk som ligger bakom den förfalskade maten och främst anses det vara den italienska maffian som håller på med det här. Men även al-Qaida-kopplingar finns.

Dessa nätverk tjänar miljarder på sin hantering. Sällan åker någon fast och sker det så är det i regel bara böter som utdöms. Och så fortsätter hanteringen som om ingenting hänt. Jag har under senare år blivit alltmer skeptisk till livsmedelsindustrin och läser allt oftare innehållsdeklarationer. Oavsett vad som står på dessa kan ju också det vara förfalskat naturligtvis, vilket leder till att det blir mer och mer närodlat och andra garanterat rena produkter som står på vårt matbord.

Till veckan blir det en del jobb och så förstås det ideella engagemanget för Sunnanå. Ett par möten i början av veckan innebär att det blir lite av en rivstart. Men det är väl sådana man behöver för att komma igång. Tusen andra saker, känns det som, ska också fixas.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.