Omfattande registrering

Det kändes onekligen lite snopet i dag. Jag brukar ju pallra mig ner till Friskvårdskompaniet tre morgnar i veckan. Det hade jag verkligen tänkt göra också i dag varför jag ställt klockan på väckning. När jag vaknade en och en halv timme efter att klockan ringt, så hade jag förvisso ett dunkelt minne av att den ringt. Men tydligt var att jag sedan lugnt somnat om. Det blev med andra ord inte någon träning. Och inte goda samtal med vänner som finns där. Jag är säker på att deras väckarklockor står på mer än en armlängds avstånd. Själv ska jag ställa min längre bort. För på onsdag morgon blir det ett nytt försök. Får väl köra dubbelt så hårt då, kan jag tänka mig, trots att jag vet att det blir precis som vanligt.

Dagen fylldes snabbt av jobb och en lång rad ärenden på stan. Bland annat var jag upp till PwC och där, precis innanför dörren, stötte jag på Anders Hettinger och jag bad raskt om att få fem minuter med honom. Jodå, jag fick fem minuter och det hela slutade med att jag stört honom i säkert en halvtimme. Jag var glad för det och lär återkomma, men han kanske inte var så glad eftersom han säkert har mycket viktigare saker att göra än att svara på mina frågor. Jag tycker dock att det var trevligt och positivt samtal vi hade.

En stor del av dagen har jag också ägnat mig åt att jämföra försäkringspremier. Det är spännande. Visst kan man gå till någon av jämförelsesajterna som finns, men det är kul att göra det själv när man som jag har tid att göra det. Det skiljer väldigt mycket i pris och ibland får i alla fall jag tanken hur i hela friden bolagen med de dyraste försäkringarna överlever.

Gissningsvis är folk ganska trogna i sina val av försäkringsbolag. Precis som de är trogna sina banker. Har man affärer med ett bolag eller en bank och man är nöjd med det, så finns förmodligen inte motivationen att leta efter alternativ som kanske ger precis samma – eller rent av bättre – service till ett lägre pris.

Den intressanta nyheten i dag tycker jag Kristoffer Örstadius reportage i DN var. Han har fått tillgång till den centrala databasen för sitt teleabonnemang. Under ett halvår har telefonen ungefär var 25:e minut registrerat var han är. Ja, det är naturligtvis inte bara under ett halvår som detta sker utan precis hela tiden. Registreringen är omfattande och det är en svindlande känsla som jag får när jag tänker på att precis alla människor med en mobil registreras på samma sätt. I Sverige, i Norden, i Europa – ja, i precis hela världen.

I diktaturer och andra statsbildningar där de styrande vill ha kontroll på sina invånare och där opposition inte är välkommen är denna registrering ett väldigt skarpt vapen för myndigheterna.

Det känns nästan fånigt när enskilda eller grupper reagerar mot kameraövervakning av platser som anses vara offentliga eftersom det kan kränka den personliga integriteten. Varför ska vi reagera mot det när vi frivilligt och väldigt gärna låter oss registreras var vi är under dygnets alla timmar. Och när vi handlar med våra kort så registreras köpen på sekunden med exakta uppgifter om vad vi köper.

Den registreringen är lite läskig. I livsmedelsaffärerna exempelvis lagras data och när programmen ser att jag – exempelvis – gillar att köpa ost så utsätts jag för reklam när det är något extrapris på ost.

Reportaget från Örstadius har fått mig att överväga att inte ha mobilen på hela tiden. Jag kan sätta på den när jag ska ringa och när jag sätter på den ser jag vilka andra som sökt mig och då kan jag ringa upp. Det vore inte heller så dumt att börja handla mer med kontanter heller. I all synnerhet som vi om en månad får nya sedlar. De ska väl användas, tycker jag. Och då är det inte någon affär som registrerar vad jag köper. Det är faktiskt min ensak. Inte affärens. Och telebolagen har inte någon anledning att samla information om hur jag rör mig mellan de gånger som jag ringer.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.