Reinfeldt och Nato

Jag tror banne mig på att jag håller på att däckas. Lite lätt feber. Trött. Får väl ta ett piller och lägga mig och sova i tid. Som det känns just nu hoppar jag över träningen i morgon bitti. Det blir i alla fall inte någon roddmaskin. Men i morgon är i morgon. Allt kan vara förändrat då.

Dagen har varit snäll mot mig. Faktiskt har jag inte gjort särskilt mycket. Shoppat lite. Slappat. Tagit en power nap. I kväll var det dock koncentration när styrelsen i Sunnanå hade möte. Bra människor ingår i den och jag vill tro att vi jobbar på ett riktigt sätt för föreningens bästa. Men det finns det naturligtvis många åsikter om, vilket är helt OK. Det är väl så det ska vara.

Det känns jätteskönt att ha lagt det frivilliga projektarbetet med Sunnanå bakom sig. Det har varit hur roligt som helst, men det har tagit tid och det har tagit kraft. Förhoppningsvis kommer det ut något positivt av mina möten med de 19 lagen som jag träffat. I morgon gör jag sista insatsen i det projektet. Sedan är det några protokoll som ska skrivas innan jag drar över till USA för att sluta upp hos hustrun och barnbarnen, tvillingarna Maya och Ramy. Jag har blivit lovad att få åka och hämta dem på dagis någon gång. Då blir det garanterat cirkus av något slag.

I dag har den tidigare statsministern Fredrik Reinfeldt presenterat sin bok. Den har han skrivit efter det att han lade av som statsminister och moderatledare. Så småningom hoppas jag få möjlighet att läsa boken, som jag tror kan vara intressant trots att han inte skriver så mycket om kollegerna inom politiken. I alla fall inte kastar skit på dem. Om det är sant och riktigt, så är det naturligtvis bra. Det finns alldeles tillräckligt med folk på alla nivåer och i alla sammanhang som gör sitt bästa för att sänka sina medarbetare och medmänniskor.

Jag ser också att Kristdemokraterna och Centern nu är beredda att säga ja till ett svenskt medlemskap i Nato. Folkpartiet är väl det parti som längst har argumenterat för det och Moderaterna är med på det tåget också. Jag tycker att det är en konsekvent linje. Vi är ett partnerland till Nato. Vi har en mängd övningar med Nato både här i landet och i andra länder och vi har haft trupp ute i världen som lyder under Natobefäl. Så det är bara rätt och riktigt att vi ansöker om medlemskap – tycker jag. Men om detta finns det naturligtvis många olika åsikter och det är väl nästan fler som tycker att vi inte ska gå med i Nato än de som vill ansluta sig.

Innan Socialdemokraterna bestämmer sig för att ansluta sig till en linjen som allianspartierna nu har, lär ingenting hända. Jag tippar på att den socialdemokratiska omvändelsen kommer smygande på samma sätt som det en gång offentliggjordes att Sverige skulle gå med i EU. Det förklarades bara i en mening i – vill jag minnas – någon regeringsförklaring. Eller om det var i samband med någon budget.

Nu väntar ett piller och sängen. Tror jag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Reinfeldt och Nato

  1. Bo Fuhrman skriver:

    Krya på dig, grabben!

Kommentarsfältet är stängt.