Simskola och påve

Ännu har jag inte kommit helt överens med tidsomställningen. Jodå, redan andra natten sov jag till dess klockan kallade upp mig. Jag vill ju vara med när tvillingarna ska göras i ordning och få frukost. De är lite mer stillsamma just då och det är en mysig stund. Det jag inte riktigt vant mig vid är att det börjar bli kväll hemma när eftermiddagen precis har börjat här. Jag får tänka på det när jag ska jobba så att leveranserna kommer fram i tid.

I dag var det kul med tvillingarna. De och deras föräldrar – och jag – begav oss iväg till ett gym där det även fanns en 25-meters bassäng med tre banor. En bana reserverades för simskolan för de små och det var festligt att se hur de två lärarna tillsammans med de entusiastiska föräldrarna och barnen under sång och lek ökar på vattenvanan. Att doppa huvudet och hoppa från kanten till föräldrarnas trygga mottagande var tydligen kul. Men nog mest kul ändå för föräldrarna.

Det här var tredje gången som barnen var där och ytterligare två sessioner blir det. Kanske är jag med på ytterligare en av dem. Dock är jag glad över att jag struntade i vännen Rolfs uppmaning att packa ned badbyxor till den här USA-trippen. Möjligtvis, men högst osäkert ändå, kan de få följa med till Kairo när den resan nu blir av.

Vagt minns jag historien i Sundsvall där en tidning, om det kan ha varit Sundsvalls Tidning, som en gång utbrast i en rubrik att ”Påven fick träffa Lönnå”. Jo, så stor var körledaren och den tidigare typografen på ST, Kjell Lönnå, en gång i tiden. Han hade varit i Rom med sin Kammarkör och vid det tillfället hade han (och kören?) beviljats en kort audiens hos den dåvarande påven. Vilket renderade i ovanstående rubrik.

Nu kör jag vidare på det temat. Jag menar det är ju inte bara jag som kommit till Washington (ja, en bit utanför förstås). Nu ser jag att påven, Franciscus I, följer i mina fotspår. Han kommer till Washington för att prata med president Barack Obama. Jag tror att det är den 23 september som han kommer hit. Sedan ska han fortsätta och tala inför kongressens båda kamrar och han kommer även att tala inför FN:s generalförsamling. Det är en riktig resa som han ska ge sig ut på och innan han kommer till USA har han tillbringat flera dagar på Cuba.

Det sägs ju att det var samtalen med påven som bidrog till att USA nu börjat återupprätta förbindelserna med Cuba och därmed starkt bidragit till normala förbindelser mellan länderna vilket naturligtvis kommer att gynna båda parter och befolkningen i de båda länderna. Handeln och turismen kommer att utvecklas, vilket jag tycker är positivt.

Jag slås av hur nyhetskanalerna här i landet i väldigt stor utsträckning pratar politik och då specifikt den förvalskampanj inför presidentvalet i november nästa år, som redan börjat. Det mesta handlar om republikanerna och på onsdag kommer CNN att sända en debatt mellan de ledande republikanska presidentkandidaterna. I spetsen för dem, eller rättare i spetsen i opinionen, finns miljardären Donald Trump som tydligen går hem hos en betydande del av de republikanska väljarna.

Jag ska se om jag får möjlighet att se debatten på onsdag. Den kan bli kul att följa.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.