Sömnlöst halva natten

Nu är det bara tre dagar kvar till debatten mellan de 16 republikanska presidentkandidaterna som CNN ska sända på onsdag. I den ena kanalen efter den andra görs förhandssnack inför debatten. Man går noga igenom vad kandidaterna hittills har sagt och analyserar hur de ligger till i opinionen i olika delstater. Vi får se hur lokalen byggs upp där debatten ska äga rum.

Jag ska försöka titta på debatten, som jag knappast tror kommer att bli en debatt som vi är vana vid. Med 16 deltagare som alla ska försöka profilera sig krävs det en hel del av de som leder debatten. Inte minst för att hålla den mest talföre och den med bäst självförtroende – Donald Trump – kort.

Det ska sedan bli ytterligt intressant att se hur länge kanalerna ska hålla på att analysera vad som sagts och av vem. Samt vad uttalandena kan betyda för de andra kandidaterna, för demokraterna och för landet. Det blir mycket att titta på, den saken är klar.

Å andra sidan är det inte alls säkert att jag kan kika på nyhetsprogrammen och kanalerna hur som helst. Tvillingarna kräver sin uppmärksamhet och den ska de självklart ha. Vi har ju inte åkt hit för att gömma oss för dem precis. Är man lite uppmärksam så ser vi hur de varje dag lär sig något nytt och det är fascinerande att se hur mycket de suger åt sig. Men så är det med alla barn; små underverk som till och från kan ställa till med mycket huvudvärk för framför allt föräldrarna. Men det är väldigt kul.

Jag trodd i min enfald att jag snabbt kommit över tidsomställningen eftersom jag under förra natten sov till morgonen. Jo, jo – man ska inte ropa hej för tidigt. Det insåg jag i morse när jag vaknade vid tvåtiden och låg och vred mig till dess att vi skulle upp och fixa till tvillingarna vid sex. En timme per dygn lär anpassningen ta enligt vissa källor men jag tror inte riktigt på det. Jag hoppas det kan gå fortare.

Vad jag funderar på är att det måste finnas mer eller mindre effektiva knep att klara av tidsomställningen. Tänk exempelvis på alla tennis- och golfspelare som åker från kontinent till kontinent vecka efter vecka och presterar på topp. Hur fixar de det? Kanske får jag något svar någon gång. Annars får jag väl leta efter svar i olika källor.

Det är ju inte heller livsviktigt att jag får svar. Men det skulle vara kul att veta. Och kul att pröva någon metod någon gång.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.