Bra berättelser

Snart väntar ett jobb som ska göras. Men jag avvaktar en stund till och skriver i kväll, det vill säga i natt enligt svensk tid.

Flyktingströmmen fortsätter och folk ställer upp med pengar och på många andra sätt. Det är väldigt positivt. Däremot är det inte så positivt att de underliggande stämningarna fortfarande finns kvar. De stämningar som sympatiserar med tanken att vi ska sätta stopp för flyktinginvandringen och att de som vi har möjlighet att slänga ut också ska ut. Jag är av en annan mening.

Och jag blev så glad i dag när jag läste Sundsvalls Tidning. De låter sex personer, med egna erfarenheter av flykt från sina länder, berätta om detta i tidningen i dag. Dessa sex personer har sina erfarenheter och minnen och är i dag väl etablerade i vårt samhälle. Så kommer det också att bli för de allra flesta som i dag kommer till vårt land i sin önskan att få trygghet. Det blir tufft för dem att lära sig svenska och att komma in i vårt samhälle.

Men om den goda viljan, som visats under de senaste veckorna, fortsätter att vara den dominerande så kommer det att gå bra. Det är jag övertygad om. De människor som söker sig hit och till andra länder i EU flyr inte och utsätter sig för flyktens alla faror bara för att de tycker att det är roligt. Eller för att de vill uppleva ett äventyr. Så är det verkligen inte. De flyr för sina liv. För att de hotas till livet, för att de inte vill uppleva döden, för att de är rädda om sina barn, för att de längtar efter en vardag med trygghet, tak över huvudet och en ny möjlighet att försörja sig.

Läs gärna berättelserna i ST. De ger en förståelse för det som händer. Tycker jag.

Jag surrade ju om fåglar nyligen. I dag tror jag mig ha sett en vithövdad havsörn. Det finns ju gott om örnar här och i dag var det en som definitivt skilde sig från de andra. Den hade vit stjärt och vitt huvud och i min fantasi måste det ha varit den klassiska amerikanska örnen; den som så ofta återges i bilder och illustrationer. Den var också mycket större än de övriga örnar som cirkulerar här ovanför.

Och med detta får det vara slut för i dag. Snart stundar jobb.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.