Väntat avhopp

Martin Winterkorn, chefen för VW-koncernen, avgick i dag. Det var väl inte helt oväntat efter den gigantiska skandalen som företaget orsakat. Elva miljoner bilar, enligt företagets egna uppgifter, har manipulerats med en mjukvara som känner av när bilen testas. Då slås ett filter på som innebär att avgasutsläppet blir mindre och klarar kraven. När mjukvaran känner att bilen körs normalt fungerar inte filtret.

Martin Winterkorn har varit koncernchef i åtta år och säger sig inte ha en aning om att bilarna har manipulerats. Djävulens advokat skulle dock kunna hävda att den maktkamp som utbröt i våras mellan Winterkorn och styrelseordföranden – och som Winterkorn vann – hade att göra med detta gigantiska fusk. Ett fusk som starkt bidragit till att VW har kunnat öka försäljningen genom att hävda att bilarna faktiskt är renare än de i praktiken har varit.

Utredningar kommer säkerligen att visa hur länge fusket pågått och vem/vilka som auktoriserat det. Kanhända var det storägaren och styrelseordföranden Piech och Winterkorn som gemensamt ligger bakom fusket när målsättningen sattes att VW-koncernen skulle vara världens största biltillverkare 2018. Ett led i en sådan satsning skulle kunna vara att manipulera testresultaten, vilket gjorts på ett sätt som nästan varit omöjligt att upptäcka, men som amerikanska myndigheter avslöjade.

VW kommer att få tufft att sälja bilar under en tid framöver. Gissningsvis kommer det att märkas på alla marknader och även då naturligtvis på den lokala marknaden i Skellefteå.

Apropå bilar så funderar jag på om påve Fransiscus är särskilt medveten om bilar. Anledningen till det är att jag på TV såg när han kom ut från en katolsk katedral här i Washington DC och åkte därifrån i en – Fiat. Har han begärt att få åka italienskt eller är det så att värdarna visar honom en vänlig gest? Den frågan får jag fundera vidare på. Påven gör ju sina resor med det italienska flygbolaget Alitalia i alla fall. Så italienskt ska det tydligen vara. I Argentina, som påven kommer från, har det mig veterligt bara funnits (eller finns) en inhemsk biltillverkare, IKA. Det företaget startade 1956 och i början av 1970-talet hade franska Renault tagit över verksamheten.

Både på norran.se och dn.se finns uppgiften att en klass i åk 7 i Skellefteå kommun har fått uppgift att skriva ett självmordsbrev. Jag har inte en aning om hur det har gått till, men kan och vill inte tro att en lärare uppmanat eleverna att skriva ett sådant brev och då med hänvisning till att barnen ska tänka sig att brevet riktas till de egna föräldrarna.

Som nyheten presenterats i SVT (som jag inte har sett) och i medierna vill jag gärna veta mera innan jag har en bestämd åsikt om vad som hänt. Jag kan mycket väl tänka mig att det är en uppgift som ligger väl i linje med det undervisningen handlade om, men att den har missuppfattats av någon eller några och av detta har det blivit en stor sak. Kanske är det en stor sak, men det får framtiden utvisa. I utgångsläget tror jag inte att det är så.

Och så blev det inte mer än så här i dag. Nu ska jag ut och njuta av solen och värmen en stund.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.