Påvetalet

717 döda. Minst. Långt över 800 skadade – oklart hur svårt skadade de är. Katastrofen inträffade i Mekka när någon föll i trängseln och folkmassorna trängde på. I samband med Hajj är ungefär två miljoner människor i Mekka på sin pilgrimsresa. Stora olyckor med många döda har inträffat tidigare i samband med Hajj. Myndigheterna skyller på pilgrimerna som inte har varit tillräckligt disciplinerade och följt de tider som myndigheterna har gjort upp för att det ska fungera smidigt. Andra skyller på myndigheterna som låtit det inträffa.

I alla händelser är det en katastrof för de inblandade och deras anhöriga. Att det sker under en religiös högtid gör det ytterligare lite värre, kan jag tänka mig.

När vi ändå talar om religion så satt jag en timme i morse och lyssnade på påve Franciskus när han talade inför USA-kongressens båda kamrar. Han höll sitt tal på engelska och läste till stora delar innantill. Men det var många goda ord som han sa och han rev ner stående ovationer stundtals. Vid andra tillfällen var det bara de demokratiska delarna av kongressen som applåderade hans ord, medan republikanerna satt stilla och undvek att applådera.

Utanför Capitol Hill – där talet visades på stora skärmar – hade tusentals människor samlats för att snappa upp varje ord som påven yttrade. För ungefär två timmar sedan lämnade han Washington för att åka till New York. I morgon, tror jag att det var, ska han tala inför FN:s generalförsamling. Det är ett tufft program som 78-åringen har. Men han är väldigt populär – det är helt tydligt.

Till min egen stora förvåning så begav vi oss i dag ut för shopping. Visserligen stod jag mesta tiden utanför affärerna eftersom shopping näppeligen är mitt främsta intresse. Jag stod i solen och kollade på folk och bilar i stället vilket gav mig ett visst nöje.

Nyheterna i övrigt har jag inte haft tid att kolla.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.