Bra FN-mål

Också i dag blev det en smula shopping. Men jag valde att bara vara inne i en butik en kort stund och tillbringade sedan tiden spankulerande utanför affärerna i stället. Det är ganska kul att kika på folk som är ute och handlar. Där vi var i dag var en så kallad outlet där en rad märken när det gäller kläder, skor och annat har egna affärer. Viljan att sälja är uttalad och för att få något sålt så är det nästan i varje affär rea. Priserna är nedsatta med 20 till 70 procent på märkesprylarna och det ger förstås avtryck i besöksfrekvensen. En stor del av kundgruppen tycks vara asiater och jag har blivit informerad om att det i en del affärer finns personal som bara talar sitt eget språk – de kan inte engelska – för att på det sättet ge full service till kunderna och för att kunderna ska känna sig riktigt hemma.

Jag noterar också från dagen att FN har antagit 17 utvecklingsmål och inte mindre än 169 delmål. Det senare är förstås att ta i, men har väl kommit fram genom att många har velat ha med sina käpphästar. De 17 utvecklingsmålen handlar i stor utsträckning om miljö och klimat. Jämställdhet finns också med som ett utvecklingsmål.

Det är förstås bra att dessa målsättningar har antagits. Ändå är jag skeptisk till att de kan förverkligas. I sådana här sammanhang är det väl inte någon nation som egentligen vill vara emot sådant som man teoretiskt kan ställa sig bakom – i all synnerhet när det är oerhört politiskt korrekt och välrenommerade att vara för ett sådant framåtsyftande arbete och målsättningar som ligger en bra bit framåt i tiden.

Sedan är det en helt annan sak hur man lever upp till målen. Varje nation har sina problem och det är så mycket varje dag som politikerna är tänkta att arbeta med och förbättra. Varje nation har sina förutsättningar att sträva framåt och i många nationer finns det makthavare som genom sitt agerande och sin politik snarare driver sina länder tillbaka i utveckling. Så även om de omfattar framtiden i ord så ser de för varje dag till att framtiden tar steg tillbaka till dåtiden. Allt naturligtvis för att politikerna eller politikern som är ansvariga ska kunna dra egna fördelar i sin maktutövning.

Det är sorgligt att så är fallet, men så har det väl varit genom historien och jag kan inte förstå annat än att det kommer att fortsätta vara så. Det finns alltid och kommer alltid att finnas de som – för att relatera vad som brukar sägas inom lagidrotten – sätter jaget före laget. Det tycker jag är trist.

Trist var det inte att Skellefteå AIK bortaslog Luleå i SHL i kväll. 1–4 blev resultatet och förhoppningsvis får inte Luleå revansch på lördag när lagen möts igen i Skellefteå. Det som intresserar mig mer än hockey är emellertid fotbollen och så särskilt Sunnanå SK. På söndag 12.30 möter Sunnanå Lidköping hemma på Norrvalla och det som då gäller och förväntas är förstås en vinst. Jag tror och hoppas att laget fixar segern och det som möjligtvis kan vara ett problem den dagen är hur jag ska vakna så pass tidigt att jag kan följa matchen på fotbollförbundets livscore. Men eftersom jag inte kan vara på plats, så må det väl vara egalt om jag är med från början eller om jag läser inte mig på matchen i efterhand. Eller om jag ”kommer för sent” till matchen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.