Tankar om skrivande

Hur lär man sig läsa och skriva? Var de gamla metoderna bättre? Ja, om det finns det självklart olika meningar. Eftersom jag egentligen inte har en aning om hur det går till i skolorna nu så är jag väl inte rätt person att säga att det var bättre förr. Den undervisning som jag fick lärde mig i alla fall att skriva, läsa och räkna. Att läsa och skriva blev ju dessutom mitt yrke, så något var det väl som fastnade och som gjort nytta. I alla fall för mig.

Under åren som yrkesarbetare upptäckte jag flera gånger att unga journalister inte var så hemma i språket som åtminstone jag ville att de skulle vara. De stavade fel och grammatiskt var det inte korrekt alla gånger. Jo, snälla vänner, jag vet att också jag felar från tid till annan, men jag hoppas att det mer beror på slarv än på undermåliga kunskaper.

Ibland har jag också noterat, särskilt när dottern gick i skolan, att det var tveksamheter i språkinlärningen samtidigt som förmågan att skriva inte var särskilt utmärkande.

Hur det är nu när en hel del av undervisningen sker på så kallade plattor och barnen inte alla gånger och i alla skolor får lära sig skriva för hand förrän i andra årskursen vet jag inte. De långsiktiga effekterna återstår att se. Men om det visar sig att läsförståelsen och förmågan att skriva mankerar så är det illa. Det är och blir brister som sitter kvar länge och inte sällan hela livet.

För skriva behöver man. Visserligen drar mediehusen ner antalet journalister på ett synnerligen betänkligt sätt så det kanske inte behövs några sådana i framtiden. Åtminstone inte så länge pendeln slår tillbaka och kloka människor inser att journalister är nödvändiga för att hålla demokratin vid liv. Det går inte – tycker jag – att bygga ett informationsflöde med hjälp av allmänheten som delar och delger alla varhelst som far runt i luften i form av rykten och okontrollerade uppgifter.

Nu ska vi hitta på något för barnbarnen under den sena eftermiddagen och därför blir det inte mer nu.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tankar om skrivande

  1. Moa skriver:

    Jag skulle vilja tillägga att jag själv har ganska höga tankar om min egen förmåga att skriva, och att det till stor del (förmodligen) beror på att jag växte upp i ett hem där båda föräldrarna var något av språkpoliser … :p Då lär man sig ett och annat. 🙂

Kommentarsfältet är stängt.