Samtal i FN

Jag var uppe samtidigt som en något sömndrucken och för sent vaknad tupp i morse för att se hur det gick för Sunnanå i hemmamatchen mot Lidköping. Man kan ju följa fotbollförbundets livescore och det gjorde jag. Glädjande nog vann Sunnanå med 4–1 och behöver nu bara någon enstaka poäng för att vara på den säkra sidan; det vill säga vara klara över att få spela i elitettan också nästa säsong. Jag vill gärna tro att Sunnanå vinner både mot Älta och Qbik i de två närmaste matcherna, men att det kan bli tuffare mot Kvarnsveden i den sista matchen. Å andra sidan är det redan klart att Kvarnsveden kommer att gå upp i damallsvenskan, så fokus kanske inte är så där hundraprocentigt när det laget spelar sista matchen för säsongen. Vi får väl se hur det går.

Här i landet är det nu ett visst fokus på att president Barack Obama ska möta sin presidentkollega Vladimir Putin i morgon. Redan i dag har ländernas respektive utrikesministrar mötts. USA:s John Perry och Rysslands Sergej Lavrov känner ju varandra sedan tidigare och förmodligen på ett betydligt bättre sätt vad Obama och Putin gör. Så när de talade med varandra i dag förbereddes säkerligen mötet i morgon. Exakt vad som då kommer att sägas kommer förmodligen inte att rapporteras till medierna, men det är uppenbart att mötet kommer att bli lite spännande.

Vladimir Putin är ju starkt kritiserad för annekteringen av Krim och kriget i östra Ukraina. Även om det för tillfället råder vapenvila där – kanske till följd av omvärldens starka sanktioner mot Ryssland – så har Ryssland och Putin satsat mycket för att i stället engagera sig i kriget i Syrien. Och detta för att kriga på president Assads sida mot IS.

Förmodligen blir det ett samtal om hur kriget mot IS ska föras både i Syrien och Irak och i det kriget står säkerligen Ryssland och USA på samma sida. Rimligen borde de göra det i alla fall. Det som skiljer är synen på president Assad och hans krig mot den egna befolkningen där vare oppositionell betraktas som terrorist. Putin och Ryssland har från första stund stöttat Assad och åtskilliga gånger i FN:s säkerhetsråd lagt in sitt veto mot förslag som skulle ha kunnat få ett slut på det krig som nu har pågått i fyra och ett halvt år. Vilket är en längre tid än första världskriget varade.

Vi får väl se vad Obama och Putin eventuellt kommer överens om. En sak tror jag är helt klar. USA kommer inte att skicka in markstyrkor i Syrien. I norr använder USA flyg för bomba IS. Men det är nog så långt som det amerikanska engagemanget kommer att sträcka sig. Om USA och Ryssland däremot kan komma överens om någon form av väg fram till en fred i Syrien och ett maktskifte på politisk väg vore det naturligtvis bra. Jag är övertygad om att viljan till en sådan lösning kan delas mellan Putin och Obama, men jag är samtidigt övertygad om att det är det enda som kan vara gemensamt. Putin vill säkert ha en framtida lösning om ett styre i landet som är lojalt mot Ryssland medan Obama däremot vill ha ett styre som lutar sig åt västvärlden och USA, vilket också skulle gynna ”tryggheten” för Israel.

Hemma i Skellefteå ser det ut att vara klart väder. Jag rekommenderar alla att ställa klockan på väckning rackans tidigt för att se den säregna månen i morgon bitti. Månen är full och den är i sin elliptiska bana allra närmast jorden nu. Den totala månförmörkelsen innebär också att ljuset ”går runt” förmörkelsen vilket innebär att månen ses ändå och då är månen blodröd. Nästa gång det inträffar blir inte förrän 2033 och då är många av oss inte med längre. Så ta chansen att vara med om en upplevelse utöver det vanliga.

Här i östra USA är det molnigt nu och jag vet inte ens om månförmörkelsen kommer att synas här. Men jag ska försöka ha ögonen med mig. När jag varit ute på kvällarna så har jag hittills inte sett en skymt av månen. Så jag räknar inte med att göra det i kväll heller.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.