Bil vart man ska

Jag tror inte att jag skulle trivas att bo i USA. Så fort man ska göra något måste man ta bilen och köra långa sträckor. Jag gillar förvisso att köra bil, men att behöva köra bil så fort man ska ta sig någonstans, då övergår nöjet av bilkörningen till ett måste och då är det inte roligt längre. Jag är också missnöjd med att det inte finns någonstans där man kan gå långa promenader. Jo visst, det finns områden är man kan göra det, men då måste man ta bilen dit. Att bara bege sig ut på en långpromenad för att det är skönt och för att man får lust till det, är i stort sett omöjligt.

I dag har vi varit ute och besökt flera handelsområden. Och – följaktligen – åkt bil långa sträckor. Beroende på var man är och vart man ska har vi trafikerat både sexfiliga vägar och smala vägar med mötande trafik och med en fil i vardera riktningen. Trafiken blir tät och det går ganska fort. Jag tycker det är kul att kolla trafiken och har noterat att trots att bilarna ofta är moderna så är det massor av bilförare som sitter och fingrar på sina mobiler när de kör. Ibland känns det inte helt tryggt.

Vad som har hänt i dag har jag inte någon direkt uppfattning om eftersom vi var ute sex timmar i sträck. Det är också anledningen till att inte skriver förrän nu. Utepasset avslutade vi på IHOP (International House of Pancakes). Vi har varit där en gång tidigare och även om jag tycker att mina egna pannkakor är allra bäst, så är det lite maffigt med de tjocka pjäserna som serveras här med sirap av diverse slag. Överraskande för mig var att ungarna inte gillade pannkakorna. Men jag ska nog få dem på andra tankar när de någon gång i framtiden kommer hem till oss i Skellefteå.

Nja, det här får väl räcka för nu. I morgon gäller det väl att börja packa så smått och om mindre än två dygn från denna skrivande minut sitter vi på planet mot Reykjavik på vägen hem mot Stockholm och Skellefteå.

Trots att det är hur roligt som helst att vara här och umgås med barnen, så ska det bli skönt att komma hem. Om inte annat för att kunna ta lite längre spontana promenader (det har ju inte blivit många meter här under de tre veckor som jag varit här) och för nöjet att kunna gå ner till ICA Moröhallen för att bara köpa en liter mjölk. Om det nu är vad jag vill. Det tar ju bara ett par minuter.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bil vart man ska

  1. Moa skriver:

    Köp en liter mjölk och gör ordentliga pannkakor, när du kommer hem. 🙂 När du vaknat, alltså. Först måste ni sova ikapp.
    Och vaddå ”utedassen”??

Kommentarsfältet är stängt.