Husesyn

Om man hade några miljoner kronor som man inte visste vad man skulle göra av och om man skulle vilja bo i USA så skulle jag inte ha något emot att köpa ett hus här. Häromdagen var vi och kikade på modellhus i område i närheten. I området hade byggherren slagit upp tre modellhus – det finns naturligtvis ett otal varianter av dessa hus – som är öppna för allmänheten och för potentiella köpare. I varje hus sitter en mäklare och väntar på kunder.

DSC09686

Det här huset blev jag väldigt förtjust i. Det är ritat av en holländsk arkitekt och hade stora öppna ytor och ljusa väggar. Det räknas som en enplansvilla men en trappa ned finns en ”källarvåning” som var lika stor som entréplanet. Totalt en bit över 400 kvadratmeter. Häftigt inrett var det också. Högt i tak. Fantastiskt.

I det andra huset som vi kikade in i var inredningen helt annorlunda och det jag fastnade för var inredningen på hemmakontoret. Det var förstås flygtema där med propellrar och målningar med flygplan.

DSC09666

Visst vore det lite maffigt att sådant i bakgrunden när jag sitter och skriver mina inlägg!

Nåväl, jag kommer inte att flytta till USA och jag kommer inte att ha några miljoner att köpa ett hus för. Gissningsvis går dessa hus på fyra-fem miljoner kronor. Lägenheten på Krongatan duger gott. Det är ju det som ens hem och i den trean hittar jag överallt. Ett hus med otal rum i flera våningar och fem-sex gånger mer yta har man ju faktiskt inte något behov av. Dock var det kul att se husen.

I det område där vi är nu finns det då och då en del att titta på. Minns ni grannen som lät gräva och stå i i sin trädgård? Det han gjorde var att anlägga en ny gräsmatta eftersom den gamla tydligen inte dög. Mattor av halm lades ut och nu har gräset börjat komma upp ovanför halmen. Det blir nog fint när hela gräsmattan är grön.

Och på en liten kulle här bredvid dök det i går upp en råbock. Vildmark tämligen nära, med andra ord.

DSC09701

Nu återstår bara några timmar innan vi ska vara på flygplatsen. Om allt fungerar som det ska och jag är pigg nog så blir det kanske några få och futtiga rader från Krongatan i morgon kväll.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Husesyn

  1. Bers skriver:

    Välkomna hem till tryggheten

Kommentarsfältet är stängt.