Norrskenet döljs

I dag kom jag i alla fall iväg till Friskvårdskompaniet där jag träffade vännen Janne och flera andra bekanta. Det kändes att dra igång i maskinerna igen. Under drygt tre veckor – ja, det blev nästan fyra veckor – utan någon som helst träning (inte ens stärkande promenader) får man ta det lite försiktigt. I min ålder tappar man fort det som man har byggt upp. För träningen ger ju en viss styrka som man kan ha nytta av i vardagen.

Under hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen jobbade jag men därefter har jag tagit det lugnt. Det är först nu i kväll som jag ska ta tag i protokollskrivandet för Sunnanå. Det är ju en fördel om protokollet blir klart innan det är dags för nästa möte som är senare den här månaden.

Just nu är det norrsken på himlen. Det var det tydligen också i går kväll och natt, men då kunde vi inte se något eftersom vi inte har tillräckligt med fri sikt åt norr. I kväll kan vi stå på balkongen och se det rakt ovanför oss, men moln drar över himlen söderifrån och skymmer skådespelet. Dock lyser det starkt lysande gröna norrskenet då och då igenom molnen.

Jag försökte plåta förstås, men misslyckades skändligen. Jag måste läsa på hur man gör när man fotograferar i mörker. Det är jag helt kass på att göra. Och jag blir så imponerad av dem som lyckas ta så klara och fina bilder på nattliga fenomen.

Nu börjar snart Kristdemokraternas riksmöte. Det ska bli lite intressant att följa på distans. Nya partiledaren Ebba Busch Thor har en del att bevisa och uppenbarligen finns det spänningar i partiet om både det ena och det andra. En fråga är hur partiet ska ställa sig till frågan om Sverige bör söka medlemskap i Nato, men den fråga som nog orsakar den största diskussionen blir om partiets ombud kommer att göra tummen ner för den så kallade decemberöverenskommelsen.

Den överenskommelsen var kanske det bästa som kunde ske för stunden. Men för väljarna måste det vara hur konstigt som helst när de forna allianspartierna presenterar sina budgetförslag som i princip inte betyder någonting, annat än att de anger en viljeinriktning. De fyra allianspartierna har ju lovat att släppa igenom regeringens budget alldeles oavsett vad den innehåller. Snacka om att regeringen som har så dåligt stöd i riksdagen i form av egna mandat ändå har en stor majoritet bakom sig. Jo, så kan man faktiskt se på situationen.

Ja, det får bli allt för i dag. Protokollskrivning väntar och i morgon blir det en hel del ärenden som ska uträttas. Liksom det blir på fredag. Det är en del som ska tas igen efter tre veckors utlandsvistelse.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.