Se-och-lära-dag

Grannen Tord är beundransvärd i mina ögon. Alltid på alerten och fantastiskt praktisk. I hela sitt liv har han arbetat med många olika saker och han har aldrig tvekat att ta sig an nya uppgifter bara för glädjen att lära sig något nytt. I dag hängde jag med honom för att eventuellt kunna bistå med någon hjälp.

Nu blev jag verkligen inte till någon hjälp. Jag höll upp dörrar och höll i en stol som han stod på. Jag höll i några verktyg och räckte i bästa fall dem till honom när han behövde dem. Hjälpsam på detta vis kollade jag in hans iver och entusiasm och det sätt på vilket han jobbade. Det var ett sant nöje för mig och jag kommer att hänga med fler gånger i en förhoppning att jag kanske lär mig något och kanske även själv kan göra något av det praktiska slaget.

Hemma i verktygslådan finns det hammare, tång, avbitare, tumstock, skruvmejsel och kryssmejsel samt en såg (som jag ständigt funderar över varför jag har). Det är i stort sett allt jag har och med den arsenalen klarar jag det som dyker upp. Nästan. Ska det borras i en vägg, vilket skett vid ett tillfälle, knackade jag på hos Tord så fixade han lätt som en plätt fyra hål i väggen. Jag satte ju upp en garden härförleden, som jag skrev om och lyckades då mäta fel och göra fel så att överdelen av fönstret såg ut som en schweizerost under ett tag. Men gardinen sitter fortfarande uppe, så jag måste väl ha lyckats.

En gång i världen byggde jag också ett loft på stugan i Enånger, som dottern nu har. Jag höll på under fyra hela semestrar och många, många helger med det. Men till slut blev det klart efter många råd och tips från närstående dåvarande släktingar som alla var i byggbranschen. Att jag lyckades med det efter en oändlig tid var en liten seger för mig och fick mig att tro på att jag kanske ändå skulle ha blivit snickare i stället för journalist. För det var snickare jag ville bli när jag gått ut realskolan (som motsvarar åk 9 i dag). Men det fick jag inte bli för farsan.

Det var i och för sig bra att han tvingade mig att fortsätta plugga. För det ena ledde till det andra och i backspegeln har mitt liv varit kanonbra. Och goda vänner har jag litet överallt i landet och jag är fantastiskt glad över att åter ha lärt känna mina skolkamrater under de två första åren i gymnasiet. Nästa år lär jag förhoppningsvis få lära känna – igen – mina skolkamrater från de två sista åren i gymnasiet.

I mitten av juli förra året sköts det malaysiska passagerarplanet MH17 ned över östra Ukraina. Nu är haverikommissionens rapport klar och den konstaterar att det var en rysktillverkad luftvärnsmissil av typen Buk som exploderat helt nära passagerarplanets cockpit. Haverikommissionen lägger inte skulden på någon, eftersom det inte har varit uppgiften att klarlägga den. Allt tyder dock på att missilen avfyrats från så kallat rebellkontrollerat område i östra delen av landet. Slutsatser får väl andra dra.

Dock tycker jag att det är litet fascinerande att läsa om hur haverikommissionen har gått till väga. Allt har undersökts och planet har lappats ihop så gott det nu går av de bitar som samlats ihop på marken. Ljudfiler har gåtts igenom på ett precist sätt vilket visar var explosionen skett utanför planet. Besättningens kroppar har obducerats och i dessa kroppar har man hittat aluminium och glassplitter, vilket ytterligare bekräftar att explosionen var precis utanför planet.

Noggrannheten är förstås precis lika stor efter varje flygplansolycka och det är egentligen märkligt att de som arbetar med att analysera ibland små, små bitar av rester av ett plan kan lägga pusslet så att det stämmer i slutändan. Det är imponerande, tycker jag.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.