KD-utspel överraskade

Jag lyssnade inte alls i dag på partiledardebatten i riksdagen. Det räckte med att jag noga lyssnade på vad de hade att säga i söndagens debatt mellan dem i SVT. Där var ju alla med till skillnad från i riksdagen. Ja, Centerns Annie Lööf är ju barnledig men ersätts av vice ordförande Anders W Jonsson. Kristdemokraternas Ebba Busch Thor sitter ju ännu inte i riksdagen.

Men det var ändå hennes utspel som fick den största uppmärksamheten. Hon lät meddela att hon tycker att alliansen redan nu ska skriva ihop sig om en gemensam budget. Utspelet var verkligen oväntat och Moderatledaren Anna Kinberg Batra blev jättesur eftersom hon inte informerats om detta. Det kan jag väl förstå. Så sent som dagen innan, i går, hade de fyra allianspartiernas ledare träffats och då sade Busch Thor inte ett ord om det hon skulle säga – och sade – i dag. Jag håller med Kinberg Batra. Ska man agera samfällt så ska naturligtvis besluten vara enhälliga och så är inte fallet nu.

Faktiskt kan det vara så att Busch Thor i sin iver att profilera sig gör sig och sitt parti en björntjänst. Fortsätter hon i samma stil tror jag risken finns för att hon inte förmår att lyfta sitt parti ovanför riksdagsspärren i nästa val – när nu det kan tänkas bli. Risken finns ju för ett nyval under mandatperioden.

Ivrigt väntar jag på att vinterdäcken ska komma. I normala fall byter jag till vinterdäck i början av oktober, men i år är det försenat av olika skäl. Det är sagt att de ska komma nu i veckan och det är bara två dagar kvar innan veckan är över. Sedan gäller det att komma till någon däckverkstad som hjälper mig att byta. Får kanske stå i kö, verkar det som. Men då får det väl bli så.

Lite trött i ögonen är jag efter dagen som varit bra. Träning och jobb och mycket annat. Därför slutar jag nu och hoppas på en bra dag i morgon också.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.