Energi och politik

I dag började rivningen av kärnkraftverket i Barsebäck som upphörde med sin drift – tror jag – för tio år sedan. Rivningen började med ett spadtag för det som först händer är att ett mellanlager för det radioaktiva avfallet ska byggas för 60 miljoner kronor. Först därefter rivs verket.

Två reaktorer ska stängas i Ringhals och i veckan kom beslutet att också två reaktorer ska stängas i förtid vid Oskarshamnsverket. Ägarna – Eon och Vattenfall – anser att reaktorerna är olönsamma att köra vidare när elpriset är så lågt. Förresten är också Skellefteå Kraft delägare i Oskarshamnsverket om jag inte missminner mig. Det som kommer att köras vidare i Oskarshamn är den så kallade trean.

Jag tycker att beslutet är märkligt, Oskarshamn 2 är bara månader från att vara uppdaterat, moderniserat och med högre effektivitet. Den upprustningen har kostat åtta miljarder kronor; pengar som i princip har slängts i Östersjön. Fortsatta investeringar som skulle göras dessa sista månader på året stoppas.

Jag har alltid varit förespråkare för kärnkraft och det utifrån ett miljöperspektiv. Visserligen blir det effekter på miljön alldeles oavsett vilken energiform det handlar om, men kärnkraften orsaker definitivt inte några utsläpp av så kallade växthusgaser i alla fall. Jag vet också att kärnkraftsmotståndare inte håller med mig. De talar om den gröna energin, den rena vattenkraften och solkraft. Också de metoderna för energiframställning har sina uppenbara nackdelar.

Vattenkraften har förstört våra vattendrag (även om vi har vant oss vid hur det fungerar i dag), vindkraftverk är sannerligen inte så populära hos dem som bor i dess närhet och enligt ornitologer är vindsnurrorna farliga för fåglar. Långt ifrån alltid är relativt täta vindkraftparker estetiska. Solkraften har sin styrka i små anläggningar på enskilda hus. Ska det produceras mycket energi krävs stora anläggningar och de är inte heller så där väldigt estetiska.

Apropå energi så har jag inte gjort av med mycket sådan i dag. För egen del, menar jag. En slappade med läsande, skrivande och så det nödvändiga pappersarbetet, dvs sanering av skrivbordet som inneburit att jag pärmat mycket papper, som jag ska ha ordning på.

Danny Myer heter en krögare i New York som har flera restauranger. Han vill nu förbjuda dricksen på sina krogar. Det tycker jag att han gör rätt i. Nyligen när vi var i USA och var ute och åt så häpnade jag över den dricks som man förväntas betala. Den ligger på 15-20 procent. Och det tycker jag är för mycket – i all synnerhet som personalen oftast bara utför det allra nödvändigaste. Nämligen att ta upp beställningarna och komma fram med maten till bordet. Visst ett leende eller någon artig fras, men det tycker jag nästan ingår i den service man kan förvänta sig när man går på lokal för att äta.

Danny Myer vill införa det system som finns i Sverige där dricksen är medräknad i priset på maten. Vill man ge dricks ändå så är det naturligtvis upp till var och en att göra det. Jag tycker det är en sund ordning. Förhoppningsvis kommer fler krögare att följa Myers exempel så att man får ett stopp på den väldiga utvecklingen av allt högre förväntad dricks i snart sagt alla sammanhang. På många ställen krävs/förväntas minst 20 procent.

Moderaternas partistämma inleddes i Karlstad i dag. Budskapet från partiordföranden Anna Kinberg Batra lovade att partiet ska föra en ”aktiv och ansvarsfull oppositionspolitik” i riksdagen och att regeringen nog kan räkna med att det ändå inte blir så lätt att få igenom sin budget ograverad. I riksdagens utskott behandlas ju budgeten mer i detalj och det finns mängder med frågor som alliansen faktiskt är överens om och som säkerligen får stöd av Sverigedemokraterna som nästan till vilket pris som helst vill ge regeringen en läxa och helst då att den avgår. Det löftet gav ju partiet förra året och det var ju också orsaken till att decemberöverenskommelsen träffades.

Vi får väl se så småningom vad som händer i höst när budgeten i slutändan ska beslutas av riksdagen. Lite spännande kan det komma att bli.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.