Bra och dåliga nyheter

En trevlig nyhet i dag är att en domstol i Etiopien i dag har uttalat att det under nästa vecka kan komma ett besked om att den sedan mer än två år tillbaka fängslade Hudiksvallsläkaren Fikru Maru eventuellt kan komma att friges. Det är ett besked som kan inge ett försiktigt hopp. Domstolen har tidigare inte alls talat om att något beslut ska fattas och gång på gång har sammanträdena och domstolsförhandlingarna skjutits upp.

Fikru Maru är en skicklig hjärtkirurg och räknas som en av de skickligaste i Sverige. Det var under en av sina resor till sitt hemland som han greps. Han misstänktes för att ha försökt påverka landets tullminister när han skulle föra in medicinsk utrustning i landet. Fikru Maru drev då ett projekt som gick ut på att bygga upp en klinik i Etiopien där han själv skulle arbeta ibland.

Låt oss hoppas på att han verkligen friges och kan åka hem till Sverige och till sin halvtidstjänst på Hudiksvalls sjukhus. Fast först måste han nog rehabiliteras; mer än två år i etiopiskt fängelse sätter garanterat sina spår.

En nyhet som inte är så trevlig var att fönsterfabriken i Bjurfors, Norsjö kommun, läggs ned och 69 personer förlorar sina arbeten. MBL-förhandlingar ska inledas omedelbart. Företaget Inwido Sverige ska flytta produktionen till sin anläggning i Vetlanda. Förutom i Bjurfors har företaget åtta fabriker. Enligt företaget kommer samtliga anställda i Bjurfors att erbjudas jobb på produktionsanläggningarna i Småland.

För Norsjö kommun är detta naturligtvis ett tufft besked och ett hårt slag. 69 personer, arbetare och tjänstemän, har inte en särskilt stor arbetsmarknad i kommunen som de kan söka sig till. Omställningen blir säkert svår för många av dem. Å andra sidan finns företagets erbjudande att jobba på någon fabrik i Småland. Jag kan tänka mig att det finns en del som kommer att nappa på det erbjudandet.

Många har naturligtvis bindningar i form av hus och familj i Norsjö kommun. Då är det svårt att dra iväg. Men man kan långpendla under en tid även om det innebär familjära påfrestningar. Men under den tiden hinner man ju också försöka ställa om genom att exempelvis sälja sitt boende här uppe och hitta nytt längre söderut. Släkt, vänner och bekanta finns ju alltid kvar och med modern teknik alltid nåbara.

Om jag skulle ha fått ett sådant erbjudande någon gång under mitt yrkesverksamma liv skulle jag nog ha nappat. Men å andra sidan har jag ju högst frivilligt och glatt flyttat runt i landet. Det har jag tyckt vara bra och jag utesluter sannerligen inte någon mer flytt och då menar jag inte den sista flytten till kyrkogården.

Oktober har varit en vädermässigt fantastisk månad. Hur det blir i vinter återstår att se. Svenska SMHI gör inte några längre prognoser än tio dagar, men det finns andra som glatt ger sig i kast med att försöka spå vädret under tre-fyra månader framåt. Ska man tro det amerikanska väderprognosföretaget WSI så kommer vintern, läs januari, att bli kallare än normalt, medan det är förhållandevis milt i det Europa som ligger söder om oss.

Vädersajten Accuweather tror däremot att vargavintern kommer tidigare till Skandinavien och blir riktigt bister. Kallare än vad WSI spår.

Jag gillar inte sådana prognoser eftersom jag avskyr kyla. Man fryser och jag tycker bara att vintern är ett elände. Enda trösten för mig i dag och med dessa långtidsprognoser i huvudet är att det på torsdag bara är två månader kvar till dess att vintersolståndet inträffar och att det därefter i alla fall blir ljusare. Men om det dessutom blir kallare så mörknar mitt sinne och jag kommer att sitta inomhus så mycket som möjligt och försöka betvinga kylan med varje eder och kryddiga svordomar.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.