Kul och ny erfarenhet

Jobb på förmiddagen och sedan iväg till Luleå för en kul grej. Jag hade ju tidigare anmält mig som sökande till att få vara med i det roliga TV-programmet Smartare än en femteklassare. I förra veckan hörde de av sig och frågade om jag kunde komma till Luleå i dag där jag tillsammans med andra skulle få träffa några personer. Klart att jag nappade på det. Har man sagt A får man också säga B.

Väl på plats kallades fyra av oss upp till ett rum där vi fick fylla i våra personliga uppgifter och lite varför vi ville vara med. På andra sidan av papperet fanns det tio-femton frågor som vi skulle svara på. Jag vet bestämt att jag har ett fel och så svarade jag inte alls på två frågor – vem sa att man kan allt? Kanske har jag också flera fel.

Det var inte någon taktik bakom det i form av att de som plockar ut folk till programmet ser att man har många fel och därför kan spara pengar. Nej, kunskaperna var begränsade och det skäms jag inte alls för. Verkligen inte. Om man tänker på programmets titel så är det faktiskt bara två tävlande som har gått hela vägen och vunnit 250 000 kronor och det skulle i så fall innebära att det bara är två hittills som varit smartare än en femteklassare. Det är också ett faktum att barnen som är med i programmet inte heller kan allt fastän man tycker att de borde kunna allt. Och en del åker ut redan på första frågan.

Sedan pratade vi en stund innan vi blev filmade när vi talade om vilka vi var och varför vi vill vara med. De filmade inslagen ska sedan granskas innan de tävlande tas ut. Vi fick också veta att alla som tas ut för att tävla faktiskt inte kommer i rutan.

Det var en kul eftermiddag i alla fall och jag tar för givet att ansökningen stannar vid denna träff i Luleå. Konkurrensen om vilka som ska få komma ner till Göteborg är gissningsvis hur hård som helst eftersom de programansvariga runt om i landet träffar hundratals personer.

Med i gruppen i dag var ytterligare en från Skellefteå och så en från Boden och en från Luleå. Samtliga var flitiga frågesportdeltagare och spelade ofta spel med frågor. De var förmodligen väldigt duktiga på de frågor som ställdes. De övriga verkade vara verkliga vinnarskallar som inte gillar att ha fel. För min egen del spelar det inte någon som helst roll om man har rätt eller fel i denna lek, som det ju faktiskt är.

En erfarenhet rikare blev jag och det är jag glad för.

När jag ändå var i Luleå passade jag på att hälsa på vänner och där fick jag trevligt umgänge och ett mål mat, vilket var bra på alla sätt.

Som vanligt när jag har varit flitig och upptagen så har jag inte hängt med i nyhetsflödet som jag tycker att jag borde göra. För flitig har jag varit också i kväll när jag parkerade mig framför TV:n för att se matchen mellan Malmö FF och Sjachtar Donetsk från Ukraina. Jättekul att MFF vann med 1–0. Om jag förstått det rätt återstår tre matcher i gruppen och då blir det tufft både mot dagens motståndare och PSG, som är bortamatcher. Real Madrid hemma i Malmö blir också en tuff nöt att knäcka. Kul i alla fall att Malmö har fått tre poäng och vunnit en match mot dessa duktiga lag.

Snart väntar natten och i morgon vaknar vi alla förhoppningsvis till en ny dag, som vi får försöka göra till en bra dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.