Olika slags flykt

Det var väl för väl att sex av våra partier i riksdagen kom överens om 21 saker som är tänkta att mer handfast och konkret hantera den ström av flyktingar som nu kommer till oss. Alla de sex partierna har både gett och tagit för att kunna komma överens om en politik som är hållbar över tid. Det är alldeles utmärkt och helt i linje med vad jag faktiskt förväntade mig. Om partierna inte kan komma överens vid extrema situationer, som flyktingströmmen måste betraktas som, så sköter de inte sitt jobb och tar inte ansvar för landet vilket faktiskt är deras ansvar.

Nu hoppas jag att det inte blir en massa tjafs från partierna om att ”det var vi som drev igenom det eller det” och/eller i ett senare skede få höra att ”det var ni emot att vi skulle göra”. Att försöka göra politiska poäng på något i en uppgörelse och kompromiss som ska tackla en väldigt allvarlig fråga är inte seriöst. Inte i mina ögon i alla fall.

Dagen efter det fruktansvärda dådet i en skola i Trollhättan tycks det som om en del unga personer (?) har haft det utomordentligt dåliga omdömet att rikta hot mot skolor på olika platser i landet. Här i Skellefteå fick både Balder och Anderstorp hot, vilket ledde till att skolorna utrymdes. Jag har svårt att förstå hur en människa kan bli så hatisk att han gör det som gjordes i Trollhättan. Jag har svårt att förstå hur en människa kan sätta eld på byggnader där asylsökande ska bo  och i byggnader där de redan bor. Jag kan inte förstå hur människor kan fortsätta i dessa tankebanor och rikta nya hot. Att leka ”copycats” i fall som krävt människoliv.

Var finns respekten för livet? Var finns humanismen? Var finns empatin? Var finns förståelsen för andras situation, som driver dem från ett sargat land där döden hela tiden kan komma via en kula, en tunnbomb eller missiler från stridsplan och helikoptrar?

Egentligen tycker jag det är väldigt enkelt. Hur skulle du och jag reagera och agera om allt runt omkring förstördes, om din bostad bara är en cementhög eller söndertrasade bräder, om flera av dina anhöriga dödats eller försvunnit för att aldrig mera höras av, om du inte vet när du kan äta nästa gång och så vidare, och så vidare? Visst skulle du söka dig bort? Jag skulle definitivt dra iväg någonstans där jag skulle känna mig tryggare och dit mina nära och kära kan vara säkra.

Jag tycker också att det är lite kul att kika på att vi svenskar är ganska duktiga på att sticka iväg från vårt land. Vi gjorde det för ett sekel sedan när vi utvandrade till USA. Drivna därtill av fattigdom och elände. Vi gör det i dag. Enligt Skatteverket är ungefär 660 000 svenskar bosatta i andra länder. USA lockar fortfarande flest och där finns 150 000 svenskar. Storbritannien, Norge och Spanien har alla lockat 90 000 svenskar var. Frankrike, Tyskland, Thailand, Finland, Danmark och Italien är de övriga i storleksordning av de länder som svenskarna helst söker sig till.

Vi flyr inte på grund av krig eller konflikter eller för att vi är förföljda eller riskerar att slumpmässigt gripas och försvinna i något fängelse. Vi flyr för att vi vill ha bättre klimat och mer värme, för att vi hittar jobb och försörjning som inte finns här i andra länder, för att komma in på utbildningar som vi inte antas till i Sverige och av många andra skäl och vi flyr därför att vi inte vill betala så mycket i skatt. Vi anser detta vara helt legitima och giltiga skäl för att lämna vårt land och söka en framtid i ett annat land.

Jag tycker nog att den verklighet som de flesta asylsökande människorna flyr från har en högre grad av legitimitet och giltighet än den som driver oss utomlands.

Ja, mer än så här blir det inte detta tangentbord i dag. Dagen har i alla fall varit god mot mig i dag, vilket jag är tacksam för.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.