Förtretlig erfarenhet

Större delen av dagen har jag försökt vara praktisk. . Med betoning på ordet försökt. Efter ett liv där man inte har gjort särskilt mycket av det praktiska slaget – det är ju decennier sedan jag faktiskt fick till ett loft i den dåvarande sommarstugan (efter fyra år) kan jag konstatera att jag inte dammar av gamla och högst eventuella färdigheter på ett par timmar. Jag ska inte gå in närmare på vad jag pysslat med, men kan med en viss självdistans konstatera att man bör spackla innan man målar. Det spar om inte annat färg.

Å andra sidan jobbar dottern i en färgaffär (i Sundsvall), så jag kan ju alltid motivera mitt agerande med att det är bra för färgaffärerna att jag gör som jag nu gjorde. Men det är en tunn och dålig förklaring.

Betydligt roligare var andra hälften av eftermiddagen och nu en bit in på kvällen. En vän fyller 60 år i dag och självklart åkte jag dit för att gratta. Nu var jag inte ensam där. Andra människor var redan parkerade i lägenheten och tårtorna som jag fick ta fritt av räckte till för att läggas på mitt fat flera gånger (fyra faktiskt – och det skäms jag inte ett dugg över).

Men det roliga var långa och varierade samtal med nya bekantskaper. Det är alltid kul att möta nya människor och lyssna på deras berättelser och få nya intryck och åsikter. Roligt och berikande.

Av förklarliga skäl har jag inte på något sätt hängt med i nyhetsflödet i dag. I morse blev det bara tid för en stunds tidningsläsning och jag har inte ens börjat med lördagskorsordet i Dagens Nyheter. Bara en sådan sak visar hur flitig och – faktiskt – lite stressad jag var innan jag hamnade som glad amatör i hantverksbranschen.

Därför blir det inte mycket mer än så här. Jag må mentalt försöka komma över mina små förtretligheter under dagen och komma igen med nya krafter och ny optimism i morgon. Men jag vilar nog på mina lagrar…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.