Minnesmästare

Det är roligt med sådana här dagar. Man vaknar i vanlig tid och plötsligt har man en timme mer till förfogande. Den timmen har jag utnyttjat till – ingenting. Ingenting annat än att till konstatera att mörkret kommer en timme tidigare och att man känner sig smålurad på tiden. På ett positivt sätt. Den extra timmen gav mig i alla fall möjlighet att lösa gårdagens korsord i DN och även en – för mig – överraskande stor del av söndagskrysset i samma tidning. Så långt som jag kom i dag har jag inte tidigare kommit, så det kändes som en liten seger.

Från balkongen fascinerades jag av talgoxarna. De var livliga i dag och de känner förmodligen närvaron av den stundande vintern. Strax utanför har vi tre rönnar som nu har tappat sina blad. Därför hade jag bra koll på de små fåglarna när de flög runt om träden när det jagade varandra och genom träden.

Det senare gör de obehindrat och utan att till synes komma åt grenarna någonstans. I alla fall inte som jag ser. Det är det som jag funderar över – hur i hela världen de i sin snabba flykt inte bara hinner upptäcka grenarna utan även manövrera sig förbi dem utan att vingarna tar i någonstans. Jag lär aldrig få något svar på hur de fixar det, utan får nöja med mig att de är fåglar och födda till att flyga på ett för människorna fascinerat sätt. Garanterat tänker inte dom på det och då behöver inte jag heller göra det…

Marwin Wallonius är ett namn som jag försöka komma ihåg. I dag slog han två världsrekord i minne. Varje år anordnas ett svenskt mästerskap i minne och Marwin Wallonius slog två världsrekord. Han placerade 1 071 siffror i rätt ordning efter att ha studerat dem i 15 minuter och dessutom 542 abstrakta bilder efter att ha tittat på dem lika länge. Wallonius har deltagit i minnes-SM tidigare men har sedan 2012 fått stryk av Jonas von Essen.

Till tävlingen i år hade von Essen tagit ledigt från sina lärarstudier för att träna medan Wallonius inte kunnat träna som han velat då han har haft viktiga prov i sina läkarstudier. I år kom inte von Essen ens tvåa eftersom Yanjaa Altasuh kom på silverplatsen och von Essen fick nöja sig med tredje platsen. Yanjaa Altasuh är mästare på att minnas namn och i dagens tävling klarade hon att placera 73 namn i rätt ordning efter att ha studerat bilder och namn under fem minuter.

Många, många gånger har jag önskat att jag hade ett bättre minne. Klart är att man kan träna upp det genom diverse tekniker. Vilka dessa är och hur de fungerar har jag däremot dålig koll på varför jag får nöja mig med det jag ändå kommer ihåg. Namn har jag till exempel – genom hela mitt liv – haft svårt för. Jag kan tala om och beskriva hur personen ser ut och hur hon eller han låter under en konversation. Men namnet..? Nej, det kan ta tid innan jag kommer på det. Om jag ens gör det. Jag får försöka lära mig att bli bättre genom att göra som Yanjaa Altasuh, nämligen att skapa bilder som underlättar inpräntningen av namnen.

Att jag sedan tycker att det skulle vara intressant att få veta hur länge dessa minnesmästare minns sifferserien, namnen och de abstrakta bilderna är en annan historia. Hur skulle det gå om man frågade dem i morgon till exempel? Kanske kan det ordnas ett sådant mästerskap också.

I morgon börjar en ny vecka, som jag tror kommer att bli intensiv. Jag hoppas i alla fall det.

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.