Avbrott och larm

Friskvårdskompaniet på morgonkulan för att hålla leder, senor och eventuella muskler i gång. Sedan jobb hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. Dock kände jag mig inte helt koncentrerad, vilket kändes ovanligt och när avbrottet på nätet kom blev det rent av halvstressigt och jag kände mig irriterad. Nu vet jag att så gott som hela stadsnätet låg nere därför att något hade gått sönder. Men det fixade sig.

Det är onekligen lite spännande det här med tekniken. Lite senare på eftermiddagen när jag var i en affär fick jag mig till livs att allt hade stått stilla och ingenting hade kunnat göras med betalningar eller kontroller via datorn under de två timmar som allt stod stilla. Så visst är vårt samhälle sårbart. Väldigt sårbart och det är faktiskt en reell fara när det gäller vår trygghet. Om viktiga samhällsfunktioner som datanät och elektricitet slås ut så har vi inte någon egentlig beredskap i våra hem för att klara ett längre avbrott.

Att jag har ett campingkök någonstans – förmodligen i källaren – hjälper ju inte ett dugg när jag inte har något att elda det med till exempel. Och exemplen kan mångfaldigas. Mot bakgrund av denna händelse vore det kanske inte så tokigt att försöka höja beredskapen för det oväntade.

Det gäller inte minst att faktiskt försöka börja tänka en smula praktiskt. Det skadar ju inte att kunna lösa ett och annat praktiskt problem heller om det är något som krånglar eller inte fungerar eller som ska göras. Det är ju aldrig för sent att lära sig något, sägs det.

I morgon får jag hänga med grannen Tord igen. Vi ska lägga ett golv och det är något som jag tror att jag begriper eftersom jag (nästan själv) lade nytt golv i lägenheten här på Moröhöjden innan vi flyttade hit för drygt två år sedan. Så morgondagens övning går säkert som en dans, vill jag tro så här innan det är dags.

WHO:s larm i dag att kött och charkuteriprodukter kan vara cancerframkallande, tycker jag var intressant. Ja, varför skulle det inte ligga något i det? Det kött och de produkter som vi stoppar i oss från djurriket är naturligtvis kontrollerade på olika sätt och det är säkerligen bra produkter. Men djuren vaccineras och behandlas och käkar en massa som vi kanske inte vet allt om och det tas förstås upp av dem.

Som tur är, när det kommer just ett sådant här larm, käkar vi inte alls mycket kött. Möjligtvis någon köttfärs då och då och så kan jag smyga i mig en korv. Men inga charkuteriprodukter i övrigt. Så när jag läser om detta larm så känner jag mig lite duktig. Att jag sedan är totalt ohörsam när det gäller alla larm om hur fullständigt livsfarligt det är att röka – ja, det är som en annan historia som har att göra med den ologiska mänskliga logiken…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.