Segt så in i…

Ibland skulle det onekligen vara intressant att bättre kunna förstå sig själv. Få svar på en massa frågor varför man uppfattar saker och ting så olika. Jag tycker det är lite märkligt. Anledningen till denna min fundering är att jag i dag – från det att jag vaknade – har tyckt att dagen har varit så lång, så lång. Tiden, som normalt rusar i en takt som gör att man inte hinner med nästan ingenting, har i dag gått så oändligt långsamt. Ja, nästan så långsamt att jag tyckt att den stått still.

Detta har gällt hela dagen och det har inte inträffat något som gjort att den gått fortare. Hur sjutton kan det bli så? Jag hoppas verkligen att vardagen och måndagen som inträffar i morgon bjuder på en mer normal tidsuppfattning. Att vänta på att en timme ska gå. Och så att också nästa timme också ska göra det – ja, det har inte varit någon kul upplevelse. Kanske är den nyttig? Kanske är det en träning inför kommande dagar om och när man hamnar på ett ställe där enda sysselsättningen är att se hur tiden sniglar sig fram. Om det är det som väntar, så hoppas jag innerligt att de dagarna ligger långt, långt fram i tiden.

I dag har Turkiet gått till val. Tyvärr ser det ut som om president Recep Tayyip Erdogans parti AKP får ensam majoritet i parlamentet som består av 550 ledamöter. Erdogan blev förbannad och upprörd i juni när det prokurdiska partiet HDP fick 13 procent av rösterna och kom in i parlamentet. Därmed raserades möjligheterna för Erdogan att trumma ihop mer än 90 procent av rösterna i parlamentet som krävdes för att ge Erdogan den absoluta makten. Det är det som han strävar efter.

Därför hoppas jag innerligt att HDP också i det här valet hamnar över tio procent som är gränsen för att komma in i parlamentet. Det räcker så väl med att Erdogan efter valet i juni bröt den femåriga fredsprocessen och lugnet med kurdiska PKK och började attackera kurderna. Journalister, regimkritiker och självständiga domare har plockats bort från sina poster och rent av fängslats. Risken är mycket stor att den processen, som slår mot allt och alla som har en annan uppfattning än Erdogan, blir än tuffare nu när det ser ut att AKP ensam kan bilda regering. Då är det i alla fall en liten, liten tröst i bedrövelsen om HDP kommer in i parlamentet och kan blockera att författningen skrivs om så att Erdogan också formellt får all makt han kan önska sig. En makt som han redan har tagit sig och som allt färre vågar protestera mot.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.