Ovidkommande

Jag har ju tidigare berättat att jag varit med grannen Tord och arbetat som hantlangare. I dag har jag provat själv och så mycket kan jag nog konstatera att det förmodligen är lättare att jobba om man har rätt verktyg. Att såga långa stycken för hand med fogsvans tar i alla fall längre tid än att köra en sticksåg (tror jag det heter. Det är i alla fall inte en motorsåg…). Nåja, resultat blev det i alla fall, men jag säger inte hur det blev. Dock känner jag mig nöjd. Återstår att se om jag får jobbet godkänt av dem som har bättre kompetenser i praktiskt arbete.

Kul var det i alla fall att jobba fysiskt ett tag och försöka tänka i andra banor än de som normalt rör sig i huvudet.

Jag har slitit mig från matchen i Champions League mellan Donetsk och Malmö. Malmö vann ju på hemmaplan och i första halvleken, så länge jag såg, hade Donetsk gjort ett mål och Malmö inget. Så det blir nog hemmaseger igen. Kanske.

I nyhetsflödet ser jag en rolig grej. Europaparlamentarikern Fredrik Federley (C), har tydligen tagit upp Marit Paulsens lämnade mantel och har startat en kampanj för minskad användning av antibiotika i djurfoder. Ett inslag i kampanjen är uppenbarligen en ”reklamfilm” där han sitter i kostym med grisar. Under inspelningen blev han biten av en gris. I knät. Det gör fortfarande ont, säger han i en intervju.

Jo, det gör det säkert. Jag har aldrig blivit biten av en gris. Bara av hundar lite då och då när jag varit lite för kaxig och inte noterat hundarnas attityd först. När vi var små, brorsan och jag, hände det väl att vi slog oss så att tårarna sprutade. Då sa min morfar alltid att det absolut inte var något att gråta över. ”Men om ni blir bitna av en häst, då får ni gråta”, sa han.

Nu vet jag inte mycket om hästar heller, må jag erkänna. Men så mycket har jag förstått att de verkar farligare med bakifrån än framifrån. Jag har inte hört talas om att någon blivit biten av en häst, men att folk blir sparkade halvt fördärvade, det inträffar tyvärr ibland.

Mer än detta ovidkommande här ovan blir det inte för tillfället. Får väl ladda för träning, jobb och lunch i morgon.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.