Dimmig bra dag

Dagen försvann i dimman. Det har väl i och för sig varit en vanlig dag, men det blev inte så mycket gjort, må jag säga. Inte för mig. Hustrun var livligt i farten och det drog väl bitvis med mig också.

Hela dagen fram till eftermiddagen var det dimma. Jag gillar det, även om en tät dimma kan vara lite skrämmande. Det senare i alla fall när det är natt och man är ute och kör bil. Då blir man gärna en smula vilsen och man får ta det försiktigt. Men sitter man inte och kör utan upplever dimman inifrån, så att säga, eller utifrån när man tar en promenad så tycker jag oftast att det är ganska mysigt. Naturen bäddas in på ett sätt. Mjukt och försiktigt.

Jag har, trots den väl tilltagna fritiden i dag, ännu inte satt mig ner för att läsa intervjun med Edward Snowden som Dagens Nyheter publicerade i dag. Det ska bli spännande att läsa och jag gläder mig speciellt åt att tidningen verkligen har givit plats för intervjun. Den sträcker sig över halva lördagsmagasinet.

Högst på mode inom journalistiken är ju annars korta texter, delvis under motiveringen att folk inte längre läser långa texter. Jag må vara gammeldags, men jag tror faktiskt att det finns många som saknar de långa och informativa texterna. Berättelserna. Allt kan sannerligen inte sägas på 140 tecken på twitter, eller i ett nytt kort inlägg på Facebook eller som bildtext till ett foto på instagram.

Men bara för att hänga med i trenden – åtminstone för i dag och just nu – så väljer jag att avsluta här. Det blev en kort text. Läsbar för de flesta. Och då kan ni som läser får veta att kvällen också varit bra med ett gott samtal med en ny bekantskap.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.