Djärv satsning – kanske

Det är ju onekligen lite intressant att Skellefteå Kraft har bestämt sig för att gå vidare med investeringarna i vindkraft i Blaiken. Ja, Skellefteå Kraft gör det inte ensam utan Fortum är också med. Fortum och Skellefteå Kraft äger ju tillsammans Blaikenvind AB. Redan finns det 90 vindkraftverk i vindkraftsparken på Blaiken och nästa år uppförs ytterligare nio – sex av Skellefteå Kraft och tre av Fortum. Den nya investeringen går loss på 179 miljoner kronor. Vilket är Skellefteå Krafts andel av investeringen.

Det är faktiskt lite djärvt att satsa ytterligare på vindkraften i Blaiken. Elpriserna är inte särskilt höga nu och det är inte så mycket som heller talar för att de kommer att öka, om jag har förstått prognoserna rätt. Långsiktigt är investeringen förmodligen riktig – åtminstone miljömässigt. Skellefteå Kraft får en bas av vatten- och vindkraft och det ger mycket så kallad grön el. Men jag tror att det kommer att ta lång tid innan kommunens kraftbolag får tillbaka pengarna.

Ser man krasst på tillvaron och på de investeringar som Skellefteå kraft har gjort så har bolaget inte precis rosat marknaden. I affären Sekab sprättes långt över en halv miljard kronor bort i en etanolsatsning som saknar motstycke när det gäller felsatsningar. Pengarna försvann som i ett svart hål i diverse länder bland annat i ett antal afrikanska länder. Och sedan såldes tillgångarna i dessa afrikanska länder för 400 spänn till den person som lockat in Skellefteå Kraft i detta dyra äventyr.

Satsningen i Storuman har också kostat uppåt en halv miljard kronor. Den anläggningen kom aldrig att fungera som det var tänkt. Om jag inte är helt felunderrättad så gick den inte ens igång när kungen var där och tryckte på startknappen under invigningen. Nu är den satsningen avslutad och fabriken håller på att plockas ned för att säljas i delar.

Så det är väl bara att hålla tummarna och hoppas på att satsningen på vindkraft ger avkastning på sikt. Förutsättningarna är ju i alla fall bättre i det långa perspektivet än de varit i de två ovan nämnda satsningarna. Men att de blir lika lönsamma som vattenkraften har varit får väl framtida generationer bedöma. Felsatsningarna som gjorts tidigare är emellertid inte dagens styrelse och vd ansvarig för, så det är inte någon egen ryggsäck som de har fått och får bära.

Eftersom det är lite sent, så begränsar jag raderna i afton. Jag har tillbringat åtminstone åtta timmar framför datorn när jag följt ett kommunfullmäktigemöte på nätet. Tänk att jag fortfarande tycker att politisk debatt på alla plan – och även i kommuner där jag inte har några rötter eller tidigare intressen – är så kul att följa. Fast åtta timmar på stjärten är lite mycket, men det känner man inte förrän det är över.

Undrar om jag ska leta upp en annan kommun i morgon som har sitt budgetsammanträde. Men det gör jag nog inte. Jag ska ju bland annat ge mig åstad och lämna ett blodprov på hälsocentralen. Det är en lagom pensionärssyssla för att få dagen att gå. Eller..?

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.