Boliden i fokus

Så hamnade Boliden i nyheternas centrum. I kväll bekräftar polisen att den har gripit den efterlyste misstänkte terroristen, han som orsakade att Säkerhetspolisen höjde hotnivån till den näst högsta nivån i går, just i Boliden.

Vi får väl så småningom mer kännedom om hur gripandet har gått till, men enligt boende i Boliden som Norran har haft kontakt med så har det gått tämligen lugnt till, även om polispådraget av naturliga orsaker var stort och att många poliser var ordentligt beväpnade.

Det var ju skönt att mannen är gripen. Nu återstår det förstås förhör och eventuellt lagföring, men lika viktigt är att kontrollera vilka fler personer med terroristanknytning eller -sympatier som eventuellt finns i Boliden. Enligt vad jag har hört i samband med spaningarna efter den här mannen så ska det finnas ett tiotal personer som han har eller har haft kontakt med och som är potentiella terroristiska våldsverkare.

Jag kan tro att det blir en viss polisnärvaro i Boliden under de närmaste dagarna. Självklart också denna regniga natt.

I SVT:s Aktuellt intervjuades statsminister Stefan Löfven om det ökade terrorhotet. Det var ju på tiden att han trädde fram. I går var det inrikesminister Anders Ygeman (S), som fick ta hand om den viktiga informationsbiten från regeringens sida och inte oväntat framstår han som den starke personen i dagens regering. Och det är inte bara i samband med de nu aktuella händelserna som den bedömningen hittar en grund. Ygeman har väsentligt stärkt sin trovärdighet som ett kompetent statsråd.

Det statsminister Löfven talade om var ett antal förslag som regeringen nu vill undersöka för att – förstås – kunna genomföra så snart som möjligt. Han har nog rätt i att det är hög tid att börja se verkligheten och inte längre vara så naiva som vi varit (trots ambassadsprängningar, flygplanskapningar, statsminister- och utrikesministermord). Stefan Löfven vill ha ökad kameraövervakning, kontroll av biometriska data i passen vid inresor samt övervakning även av datorer genom så kallade trojaner som kan placeras i misstänktas datorer.

Han betonade att det finns en balansgång som måste klaras av när det gäller förhållandet mellan behovet av övervakning och eventuella inskränkningar av den personliga integriteten. Jo, den balansgången får naturligtvis beaktas. Men jag tror att vi i stort sett kan glömma den personliga integriteten eftersom vi helt frivilligt och alltid blottar oss för den eller dem som vill veta något om oss.

Utan att blinka läggs det ut information och bilder om vad vi gör och var vi är. Gör vi inte det så registrerar telefonen var vi är. Vi handlar alltmer med kort och då får myndigheter, banker och affärer detaljerad information om var vi handlat och vad vi handlat. Vilken amatörhackare som helst snart sagt gå in i vilken dator som helst och kolla vilka sidor som datorägaren är inne på , läsa av lösenord och läsa e-posten – både den inkommande och den avgående.

Jag gillar inte den utvecklingen, men jag är självklart en del av den. Så gott det går försöker jag begränsa informationen om mig själv, men förmodligen misslyckas jag med det.

Dock integriteten tror jag vi kan glömma. Varför inte kameror ute i samhället när telefonen ändå registrerar våra rörelser? Varför inte trojaner i misstänktas datorer när som sagt hackare bara på kul, eller för att djävlas på något sätt,  kan gå in i min dator och i andras datorer? Och självklart ska den biometriska informationen i pass och legitimitetshandlingar kollas.

Jag tycker också att Stefan Löfven i det här sammanhanget borde ha sagt att han och regeringen omedelbart ska sätta stopp för möjligheterna att få ut hur många pass som helst. Det är ju bitvis ett skämt när samma person kan hämta ut tre- fyra och ännu fler pass under ett år därför att han eller hon har ”tappat” sitt tidigare pass. Så för det bara inte gå till!

Nog om det. Dagen har varit god och jag har gjort en intervju, som jag snart ska skriva ut och låta publicera i lämpligt forum. Det var från början en intervju men eftersom vi hade god tid på oss så blev ett par timmar långt samtal. Man får ut så mycket mer information på det sättet än raka frågor och raka svar. Kul och givande – för oss båda. Hoppas jag. Tror nog att slutresultatet blir till belåtenhet också

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.