Fri från anklagelser

Jag vet inte om det var väntat eller oväntat att den man som greps i Boliden i torsdags, misstänkt för inblandning i terroraktiviteter (den egentliga misstanken har väl inte offentliggjorts) släpptes fri i dag. Han är helt fri och inte längre misstänkt för något. Det är ju skönt för honom, men det är väl inte troligt att han återvänder till Boliden. Jag skulle tro att väldigt många medierepresentanter vill göra någon intervju med honom. Förmodligen skulle han kunna klippa in en del pengar på att ge exklusiva intervjuer om sin syn på misstankarna och om hur han behandlades av polisen och vad förhören handlade om.

Kritiken mot Säkerhetspolisen och dess agerande lär fortsätta. Många frågor kräver svar, men jag har en känsla av att Säpo blir svaret skyldigt. Att vi inte får veta särskilt mycket mer eller ens får en förklaring till varför insatsgruppen sattes in mot en person som levt helt öppet och bara är skäligen misstänkt. Det är ju den lägsta misstankegraden.

Mannens advokat lyssnade jag till i SVT:s Agenda. Jag tror att det är viktigt det han säger. Nämligen att det fanns berättigade frågor till den här mannen. Nu har han svarat men advokaten fick en bestämd känsla av att frågorna självklart består och att det – underförstått – finns ett hot som fortsatt är riktat mot landet.

Dagen som gått har jag försökt att så mycket som möjligt ägna åt dottern. Det är så kul att ha henne här och även om vi knappast gör märkvärdiga saker på något sätt, så är det gott att umgås.

Vi har pysslat och försökt vara praktiska (till vilket vi fick en viss hjälp) och så har vi förstås snackat. Massor.

För att tjäna tid i morgon förmiddag, så har jag förberett jobbet som ska göras i morgon. Då ges mer tid åt dottern innan hon sätter sig på bussen strax efter lunch.

Nu är det Skype med tvillingarna i USA som gäller, så därför slutar jag nu.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.