För fotbollens skull..?

Det blir sena inlägg när det är någon match i Champions League som jag vill titta på. I kväll var det Malmö FF som hemma mötte Paris Saint-Germain och den matchen ville jag verkligen se. Om inte annat för att jag är skåning – född i Hässleholm (vilket jag inte kan rå för) – så tyckte jag att det skulle ha varit roligt om Malmö hade kunnat stå upp bättre mot de välbetalda spelarna i PSG. Ja, de är ju inte välbetalda för att de spelar där utan för att de är duktiga spelare.

I och för sig tycker jag att MFF ändå gjorde bra ifrån sig. Det skapades en del chanser och någon av dem hade resulterat i något mål, så hade matchen blivit mer spännande att titta på. Nu var det PSG som hade full kontroll hela tiden och laget var aldrig hotat. 0–5 blev det till slut och Zlatan fick också göra ett mål på sin gamla hemmaarena, där allt började för honom.

Alldeles uppenbart var det att han tyckte att matchen var något väldigt speciellt och något som han länge sett fram emot. Malmöpubliken hyllade och tackade honom när han fem minuter före slutsignalen byttes ut enkom för att få ta emot dessa hyllningar.

Jag tycker att det är kul att se så skickliga spelare som nu fanns och finns i PSG. De hittar varandra så lätt och passningarna är i regel snabba och precisa. På ett tillslag går bollen vidare till en lagkamrat som står bättre till. Detta suger naturligtvis musten ur motståndarna som länge får springa och jaga boll. Det var särskilt märkbart i andra halvlek när PSG gått ifrån till 0–3 och efter det att Marcus Rosenberg slagit Malmös straff i stolpen.

På tal om fotboll så är jag också väldigt glad över att Sunnanås forward och främsta målskytt under den gångna säsongen, Christine Tjärnlund, har skrivit på för spel i Sunnanå även den kommande säsongen. Jag vet att ytterligare en spelare ska skriva på och sedan hoppas jag att fler av spelarna bestämmer sig för att fortsätta.

Det kan bli en spännande säsong med den nya tränaren Jackie Bachteler som i en första intervju tycker att det finns en potential i 2015 års trupp för att avancera i seriesystemet.

Som sagt, det blev mycket fotboll nu. Men det är inte förvånande för mig i alla fall eftersom jag gillar sporten. I morgon blir det nog också så att jag letar mig ner till bollhallen på Norrvalla för att kolla in träningen i det projekt som Clemensnäs har dragit igång. Det ska bli kul att se.

Jag ser att statsminister Stefan Löfven har varit i Malmö. Väl bevakad eller ska man säga eskorterad av poliser och livvakter samt tjänstemän av olika digniteter samt lokalt partifolk besökte han Hyllie station, den första stationen på vår sida av Öresundsbron dit flyktingarna kommer. När Löfven var där kom inte en enda asylsökande. Han besökte också Malmömässan som fungerar som ”väntrum” för 800 av de asylsökande som ännu inte slussats ut i landet till olika boenden.

Sedan gick statsministern på fotboll för att se MFF spela mot PSG. Den fråga jag ställer mig är varför han nu i dag – dagen efter beskedet att skärpa reglerna för invandringen och med syftet att få stopp på strömmen av asylsökande – åkte till Malmö. Var det för att kolla in läget eller var det för att gå på fotboll?

Det är bara en fråga ut i luften. Kaoset i Malmö har ju varit så mycket större tidigare och hade han velat skaffa sig en direkt och egen uppfattning om det hade han ju kunnat åka till Malmö tidigare. Tycker jag.

Men nu ska jag inte tycka mer. Inte i dag i alla fall.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.