Tvingande lag? Nej.

I dag har jag fått en del gjort. Men alls inte allt det som jag hade tänkt göra. Så det är skönt och gott att det blir en dag i morgon också, som jag förhoppningsvis får vara med om. Då blir det till att jobba på med än det ena och än det andra för att hinna med det jag slarvade bort i dag genom opåtvingad passivitet. Vi får väl se hur det blir med det. Efter träningen i morgon bitti är risken mycket stor att jag fastnar i ett korsord. Till exempel.

Tidig eftermiddag for jag ner till bollhallen på Norrvalla för att kolla in det projekt som Clemensnäs har dragit igång tillsammans med andra och som går ut på att engagera ungdomar som kommit till landet med fotboll. Ledare är den tidigare Sunnanåspelaren och nu tränaren för Clemensnäs, Perpetua Nkwocha.

Det jag såg var att hon hade ett tufft jobb att hålla ordning på 25-30 grabbar och få styrsel på övningarna. Men hon fixade det. Det jag såg var också att grabbarna tyckte det var kul med fotbollen. Utrustningen var det väl lite si och så med; en del körde träningen barfota och lite komplicerat blev det eftersom det tydligen blivit en dubbelbokning av hallen. Kanalskolan var där också under samma tid. Men broderligt och systerligt delade man på hallen och alla tycktes vara nöjda med det.

Faktiskt lurar jag på att gå dit någon annan gång också för att se vad de hittar på när hela hallen står till förfogande. Kanske skulle det inte heller skada om någon eller några representanter för klubbar som har herrlag i olika serier går dit och kollar på träningen för att se om det finns några talanger bland killarna som också kan engageras i en klubbs träningspass. Det var mycket energi som visades, även om det på sina håll och kanter tycktes vara en brist på kondition. Men sådant går alltid att förbättra.

I dag har regeringen presenterat sitt lagförslag som ska innebära att de personer som har fått uppehållstillstånd ska fördelas ut på kommunerna. Det blir en tvingande lag och det blir – märkligt nog, tycker jag, – Arbetsförmedlingen som ska sköta fördelningen. I ett första skede är det drygt 21 000 personer som ska ut från anläggningsboenden till eget boende i kommuner runt om i landet.

Lagen blir tvingande, men det finns inte några sanktioner mot de kommuner som vägrar att finna sig i den nya lagen som kommer att införas nästa år. Det öppnar förstås för att de kommuner som i dag inte tar emot några asylsökande och flyktingar kommer att fortsätta att göra det. De riskerar ju ingenting.

Det är i och för sig bra, tycker jag, att regeringen gör en ansats att fördela bördorna någorlunda jämnt över landet. Men jag kan heller inte låta bli att tycka att det är inte så lite naivt att tro att Arbetsförmedlingen och den nya lagen ska kunna förmå kommunerna att hitta egna boenden till dem som redan har uppehållstillstånd. Risken är mycket stor för att de som lämnar anläggningsboendet hamnar i ett annat kollektivt boende i en annan kommun och att situationen för dem på intet sätt därmed förbättras.

Än mer naivt blir det när Arbetsförmedlingen säger sig tro att ytterligare 34 800 nyanlända med beviljade uppehållstillstånd kommer att hitta boende på egen hand under nästa år. Stillsamt frågar jag mig var de ska göra det och samtidigt som jag frågar det inbillar jag mig att det kommer att bli väldigt trångt i många lägenheter.

För när Arbetsförmedlingen kastar ur sig den prognosen så grundas väl den på att de som har fått uppehållstillstånd söker sig till släkt och vänner som redan har ett boende.

Men nu börjar det bli sent – igen. Så jag slutar. Fortsätter att orda om något gör jag i morgon.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.