Slappdag

Just nu är det åtminstone fem plan på väg tillbaka till England från norra Finland. Jag har förstås inte sett ett enda på himlen i dag eftersom vädret har varit som det varit. Men tomteflyget har kommit igång och det är ju kul – för britterna och finländarna. Turistströmmen i december är säkert viktigt för näringarna där.

När engelsmännen kommer hem kanske de inte tycker att det är så kul. Den ena stormen efter den andra drar in över de brittiska öarna och vidare till Sverige. SMHI har utfärdat en klass 3-varning för översvämningar i den redan vattenstinna marken. Kommer det mycket regn, vilket allt tyder på, så kan det bli mycket besvär.

Besvär har också många resenärer haft. SJ uppskattar att omkring 10 000 resenärer inte kom iväg till sina destinationer under gårdagen och kanske inte heller i dag. Detta på grund av stormen Helga som ingen trafikansvarig ville utmana. På Facebook såg jag ett inlägg som tackade Helga för att just denna användare plötsligt fick kontakt med en vän från tidigare. Stormen tvingade denne att övernatta och hitta logi. Se där – besvärligheter kan öppna för nya och nygamla bekantskaper. Allt är inte bara problem. Det gäller, som man säger, att fånga tillfället i flykten.

I dag har det blivit fysisk aktivitet. Snöskottning. Det har ju förvisso inte varit några mängder som har fallit, men vi har lovat att hålla en uppfart snöfri under husägarens tillfälliga utlandsvistelse. Det var hur länge som helst som jag skottade snö senast. Bilen har jag ju fått snöröja titt som tätt – i alla fall innan jag begåvades med en plats under tak. Men skotta en uppfart är något helt annat. Det kändes ovant. Men bra och skönt när det var gjort. Trots allt är jag glad för att det inte ingår i de vardagliga sysslorna.

Nåväl, nu får det vara bra för i dag. Jag har inte alls följt med i nyhetsflödet utan i övrigt bara shoppat och slappat. Vinterstudion hjälper mig timtals med det senare…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.