Bäddat för olyckor

Resan ner från Sundsvall till Arlanda gick bra. Vi tog det lugnt eftersom vi inte hade någon brådska. Ner mot Uppsala började det bli vått på vindrutan och då saktade jag farten en smula. Nedanför Uppsala tätnade trafiken högst betydligt; det är tydligen många som ska åka hem till Stockholm på söndagseftermiddagarna och förkvällarna. Men nu var det nästan regn som föll. På min ruta frös det till is utanför vindrutetorkarnas räckvidd. Så då tog jag det ännu lugnare. Det är lurigt med regn och två minusgrader även om den täta trafiken nog håller i alla fall spåren uppkörda.

Nu efter ett tag på hotellet läser jag om olyckor nedför Enånger och en större olycka med upp till åtta bilar inblandade på E4 mellan Uppsala och Stockholm. Jag är inte förvånad eftersom det var väldigt många som körde i vanlig ”sommarfart” trots de luriga förutsättningarna. Klart att det då händer något. Tät trafik, regn, minusgrader samt en tydligen obefintlig känsla för att farorna ökar resulterar i olyckor. Vi får väl bara hoppas att det inga personer blev allvarligt skadade.

Vi brukar ju åka söderut för att fortsätta till Egypten under några veckor runt jul och nyår. Det är skönt att komma ifrån en stund och det är roligt att träffa goda vänner som vi har i Kairo efter många besök där.

Det som slog mig när vi nu tagit oss vägen från Skellefteå till Arlanda är att det bara var i början av resan – till en bit söder om Skellefteå – som det var vitt på marken. Sedan var det barmark hela tiden. Gröna vintrar har vi ju upplevt tidigare, men så här dags på året är det faktiskt ovanligt, enligt min ringa erfarenhet och som jag minns, att det inte någonstans på vägen har fallit snö som ligger kvar.

På något sätt känns det som om vintrarna har förskjutits. De börjar senare och slutar därmed senare också. Så jag är övertygad om att snön kommer och att det kan bli ett ordentligt täcke till dess vi kommer hem. Eller någon gång därefter. Jag funderar på att kolla Balderskolans vädersajt för att försöka bilda mig en uppfattning om när snön kommer och hur mycket det blir. En uppfattning som i så fall grundar sig på historiska fakta. Och då blir det garanterat fel eftersom historien knappast upprepar sig när det gäller väder. Det blir som det blir.

Tidigt i morgon bitti går planet söderut och om allt fungerar som det är tänkt kanske jag kan återkomma med några rader i morgon kväll.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.