Nu fungerar det

Så där, ja. Nu ska det fungera med internet är det tänkt. Omedelbart när vi kom hit till Kairo så stack jag iväg och köpte ett mobilt bredband för att få kontakt med omvärlden. Tidigare år har det fungerat alldeles utmärkt, men det gjorde det inte riktigt den här gången. Jo, i affären där jag köpte bredbandet funkade det, men när jag väl kom ”hem” så var det inte riktigt så enkelt. Jag skulle nämligen registrera mig (vilket jag gjort i affären). Nu gällde en annan form av registrering där tydligen både e-postadress och telefonnummer skulle vara egyptiska.

Nåväl, det finns alltid hjälpsamma människor och efter att ha fått låna både adress och telefonnummer av en bekants bekant, så fick jag ordning på bredbandet. Så nu kan jag göra mina jobb, ta emot och skicka e-post och läsa de nyhetsmedia som jag vill från min position i norra Afrika. Där ju Egypten ligger.

I väntan på att det skulle ordna sig var vi i vanlig ordning nere på klubben i området. Ett par kaffe, en tekopp och avkopplande tillvaro i ljummet väder var ändå en skön avkoppling trots halvstressen över det saknade nätet.

DSC00022

En sädesärla som försökte hålla sig undan de ständigt och allestädes närvarande katterna var kul att titta på. De är egentligen otroligt snabba när de springer. Har någon någonsin mätt hastigheten som de kan komma upp i? Jag är dock glad över att denna ärla inte låg i full fart när jag plåtade den utan att den var en smula mer avvaktande. Annars hade jag inte lyckats få någon skärpa alls. Nu ser man i alla fall att det är en sädesärla och det är jag glad för. Jag har flera tidigare journalistkolleger, Peter Dahlgren och Sven Jansson, som är hur duktiga som helst på att fotografera fåglar och det är till deras nivå jag mer eller mindre ivrigt försöker komma. För att inte tala om alla andra yrkesfotografers skicklighet.

Det som först slår en varje gång man kommer hit är trafikintensiteten som bara tycks bli värre och värre för varje år. Det är inte många regler som följs, om man säger så. För jag tror att det någonstans finns regler.

Arbetsmiljö är något som inte heller är så där vidare värst väl utvecklat. Här i närheten var det ett sluttande tak som skulle tvättas. Hur gör man det enklast? Jo, genom att skicka upp någon med en hink vatten och en kvast. Denna får sedan sitta grensle på taknocken och göra så gott han kan. Senare såg jag flera som barfota stod upp och lutade sig ut över taksluttningen för att få bättre kraft i armtagen. Men det vågade jag inte plåta…

DSC00016

Solnedgångarna här är vackra. Om man låter bli att tänka på att det som skapar skönheten är när solstrålarna bryts i luftföroreningarna. Där vi är är det dock bra luft jämfört med inne i stadens centrum.

DSC00030

Jag måste ju också tala om att vårt sociala liv omedelbart har gjort en rivstart. Det blir under de veckor som vi ska vara här åtskilliga besök hos vänner och bekanta med mycket diskussion och många skratt. Jag hoppas också på att mitt arbete kommer att flyta på bra och att bredbandet, det mobila, kommer att hålla hela tiden.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.