Något om politiken

Så har – snart – ytterligare en dag passerat och den har varit bra. Vi har suttit länge på klubben, umgåtts med vänner och jag har tagit mig tid att läsa en bok. Det finns flera som jag vill läsa, men som jag inte ger mig tid att läsa hemmavid. Solen sken i dag, men det var blåsigt och inte helt behagligt i bara skjorta. Å andra sidan var det inte svårt att sitta i lä heller, men efter fem-sex timmar ute blir det lite kallt ändå.

Det struntar jag egentligen i. Här nere gäller det att visa att vi i Norden har någon droppe vikingablod i våra ådror och att det är skillnad på ett antal minusgrader i Sverige och uppåt 20 här. Även om vinden har en ganska god kyleffekt också här.

I nyhetsmedierna ser jag att riksdagen i dag med mycket stor majoritet antog det förslag till lag som regeringen lagt fram och som innebär att id-kontroller ska göras på dem som tar sig till landet. För flyget har det gällt länge, men nu kommer det att göras sådana kontroller även på dem som åker båt, tåg och buss hit. Undrar hur det fungerar med taxi, förresten? Står det något om det i den nya lagen som börjar gälla 21 december men som i praktiken inte införs förrän några dagar in på det nya året.

Jag ser också att LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson får kritik för sitt uttalande att Sverige kan få en ”superekonomi” om vi lyckas med integrationen så att väntetiden för en asylsökande att få jobb kan kortas från dagens sju–tio år till tre–fyra år. Joakim Ruist är ekonom som forskar om invandringens ekonomiska effekter och han är väldigt kritisk till Thorwaldssons uttalande.

Ruist anser att det bara finns ett sätt att få fler invandrare snabbare i jobb och det är att sänka lönerna. Eller rättare – att skapa fler så kallade låglönejobb. Det behöver inte bli som i USA för den sakens skull där människor kan jobba för en minimal lön. Men låglönejobb, låt oss kalla dem för det, vill inte LO å sin sida höra talas om. Då slår man bakut.

Jag tycker att det ligger en hel del i Ruists resonemang. LO glömmer gärna att vi redan har ett antal låglönejobb inom exempelvis Handels och Hotell och Restaurangs avtalsområden. Att höja de lönerna och att aktivt verka för heltid i de branscherna är något som inte precis har präglat LO:s arbete någon gång. Så att skrika om att låglönejobb inte accepteras är en smula falskt. Tycker jag.

Det ligger också en del i hans resonemang att väldigt många industrijobb har försvunnit utomlands genom åren. Om en del av den produktion som har flyttat till andra länder kan tas hem genom en lägre lönekostnad, så är mycket vunnet både när det gäller att skapa jobb och att öka tillväxten.

Om man å andra sidan försöker se på det som Karl-Petter Thorwaldsson talar om – ekonomisk tillväxt för landet som invandringen ger, så är det naturligtvis riktigt. Vi behöver vara fler människor i produktiv ålder som så småningom fyller på i de luckor som uppstår när pensionärerna blir fler. Det gäller inte bara Sverige. Det gäller hela Europa, som ju är en ”mogen” kontinent med en åldrande befolkning och en nativitet som inte kommer att orka med att försörja sina föräldrar och far- och morföräldrar. Och sina barn.

En stor sak – och inte så kul för regeringen kanske – är opinionsmätningarna som kommit de senaste dagarna. Regeringspartierna förlorar stadigt stöd i opinionen och tillsammans har nu Socialdemokraterna och Miljöpartiet bara 30 procent av väljarna. I en undersökning Aftonbladet gjort med hjälp av ett opinionsinstitut var tre partier – Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna – ungefär lika stora med (om jag kommer ihåg rätt) cirka 22 procent vardera. I DN/Ipsos undersökning får Socialdemokraterna i alla fall 24,7 procent, men det är en väldigt låg siffra sett i ett historiskt perspektiv.

Ingen vet i dag om regeringen klarar sig mandattiden ut. Det ger sig. Fram till nu har regeringen Löfven haft det tungt och tufft och ingenting har blivit som regeringen nog tänkte sig från början. Jag kan tänka mig att problemen för regeringen fortsätter, vilket naturligtvis frestar på samarbetet mellan partierna som ska styra landet.

Egentligen tror jag att den länge rådande blockpolitiken, eller i alla fall det blockpolitiska tänkandet, har spelat ut sin roll. Därför tror jag på, och hoppas jag på, att nästa regering blir en som arbetar över den gamla blockgränserna och att det i så fall blir en regering som ändå förmår att höja sig över den kortsiktiga politiken för att gemensamt försöka dra mot mer framåtsyftande målsättningar om hur vi ska ha det här i landet inom en lång rad viktiga områden där måhända miljön och freden blir de allra viktigaste. När det gäller ekonomin så är vi i så hög grad beroende av vad som händer runt omkring oss att det är svårt att nå uppsatta mål. Men alla regeringar kan ju förhoppningsvis försöka hålla ekonomin i någorlunda balans, vilket jag inte tror att dagens regering är mäktig när den gör det dyrare att anställa både unga och äldre.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.