Nya besked

Också i dag blir det några få rader. Vi har varit med tvillingarna hela dagen och det tar på när man inte är så van. Det är svårt att förstå vad de små liven vill när de pratar helt oartikulerat och bara upprepar några ord som man själv säger. Samtidigt som de pekar åt något håll. Men det är ganska kul ändå. Vädret har varit kanonfint och jag var den enda på klubben som satt i skjortärmarna. De flesta andra har både tröjor och jackor på sig. I morgon sägs det bli än varmare. Vi får väl se hur det blir då.

I tidningen ser jag att finansminister Magdalena Andersson har sagt att Sverige har en urstark ekonomi. Jaha. Jag tycker inte det var så länge sedan som hon menade på att den tidigare regeringen hade raserat finanserna och att det nu krävs både skattehöjningar och besparingar. Men det var då det. Ibland skulle det kännas bra om beskeden från regeringen – och från samma statsråd – skulle vara någorlunda i linje med vad som tidigare sagts.

Finanspolitiska rådet vill att regeringen tillsätter en kriskommission som ska ta sig an hur invandrare och asylsökande snabbare ska kunna integreras. Rådet talar om att det måste skapas så kallade låglönejobb som inte konkurrerar med andra jobb och som inte drar ner lönerna på redan lågavlönade.

Det rådet från rådet faller nog inte i god jord. Regeringen och LO är ju inte alls inne på linjen att försöka få fram sådana jobb. Det tycker jag är fel i det nuvarande läget. Det gäller att få folk ut på arbetsmarknaden och enligt mitt förmenande finns det inte något jobb som är sämre än något annat jobb. Nästan allt som görs behöver göras. Jag skriver nästan eftersom det på sin tid fanns en del märkliga fas3-jobb som faktiskt inte hade någon som helst funktion.

Nej, med detta får jag be att avsluta. Gissningsvis blir det en lång dag också i morgon.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.