Lycklig slump

Det är lite synd om tvillingarna nu. Flickan Maya har råkat ut för en släng av influensa och är inte alls pigg och pojken Ramy ligger inte långt efter. Det känns alltid lite svårt när barn som inte är gamla nog att uttrycka sig har ont eller inte mår bra. Nåväl, de kom iväg till en barnläkare här i området och fick medicin, så det blir nog bättre. Och förhoppningsvis helt bra till fredag när tvillingarna med sina föräldrar åker hem till USA. Det blir en dryg resa för familjen – 19 timmar från det planet lämnar Kairo till dess att det landar i Washington DC. Då är förstås mellanlandningen i München med i den tiden där väntan mellan planen tydligen är omkring fyra timmar.

När man är i ett land så här en lite längre stund än en veckas charterresa och under åren har lärt känna en hel del människor och se vardagslivet som det ter sig, så har jag kommit att fundera på hur man skulle ha det om man inte haft turen att bli född i Sverige och av just mina föräldrar. Allt som hänt sedan födelsen med arv och miljö och uppväxt och allt som påverkar livet har ju bidragit till att jag är den jag är och jag har haft det liv som jag har haft. Och det liv som jag har.

Om jag skulle ha fötts i Egypten av andra föräldrar, vilka skulle mina förutsättningar då ha varit? Vad skulle jag ha gjort nu? Hade jag levt? Och hur skulle mitt liv ha sett ut? Var och en som jag möter eller som jag pratar med skulle ha kunnat vara jag – om ni förstår hur jag menar. Livet är på det sättet en slump och jag tror att det är nyttigt att tänka en smula på det här sättet då och då. Jag kan tänka mig att man förhoppningsvis blir en smula ödmjuk inför andra människor och deras öden än vad man kanske är i vardagen. Och i det perspektivet är det ju inte ”fel” på någon människa eller att man ser ”fel” ut, talar ”fel” språk eller bekänner sig till ”fel” religion. Vi är alla produkter av slumpen.

Men – också i det perspektivet – vilken tur och lycka jag har haft genom livet.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.