God fortsättning

Ja, så har det blivit ett nytt år. Nyåret här nere firade jag i en bil till flygplatsen och nyåret hemma – ja, jag hann precis ringa dottern och önska henne ett gott nytt år. Naturligtvis önskar jag alla mina vänner och läsare gott nytt år också, fast det kommer lite sent. God fortsättning ska det väl heta.

Dagen har rullat på som vanligt. Det var lugnt i området eftersom nog de flesta sparade sig till i kväll. Vi firade med att ta en oum ali, vilket jag längtat efter. Visserligen har jag ätit en sådan tidigare, men den var inte bra. Dagens var mycket bättre, vilket jag var glad över.

I dag var det ju tvillingarnas sista dag här. Så mot kvällningen tog vi en taxi in till stan för att vara med dem de sista timmarna. De var klart hängiga och hostiga och nog ganska trötta. Vi tyckte att det var kul att träffa dem i alla fall. Nu dröjer det ju länge innan vi ses igen på riktigt. Skype-kontakter blir det oftare.

Under tiden som vi väntade på skjuts till flygplatsen kollade jag tv och CNN från firandet i Dubai. Det var ju sannerligen lite speciellt i år eftersom ett hotell brann bara en kilometer från tornet varifrån det spektakulära fyrverkeriet skjuts. Branden i hotellet, 63 våningar högt, hade börjat någon timme innan tolvslaget. Tydligen hade man lyckats evakuera alla gäster och enligt rapporterna var det ”bara” 15 människor som skadats lätt och förts till sjukhus. Det hade kunnat bli en riktig katastrof. Vad som orsakade branden vet jag inte.

Det var mycket trafik fast det var runt tolvslaget. Det måste ha varit någon miljon människor som tillbringade årsskiftet i sina bilar. Regnigt och småkallt var det också och när vi åkte in till stan körde alla med varningsblinkers på. De är inte särskilt vana vid att köra i regn och på våta vägbanor.

Det blev ett stressigt hejdå till tvillingarna och deras föräldrar. Som på alla flygplatser gillar inte polisen att man parkerar särskilt länge på de platser där man bara ska släppa av de som ska resa. Vi fick skjuts hem av en ny bekantskap. Det gick fint och vi lär nog fortsätta ha kontakt.

Nu ska jag inte skriva mer den här gången. Det fick bli en jättekort sammanfattning av dagen. God fortsättning på er alla.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.