Ny god samvaro

Värsta dagen den här säsongen. Så säger egyptierna om dagen som har passerat. Det är bara 12-14 grader och lite blåsigt och det blir faktiskt kallt. Särskilt inomhus eftersom man får ”elda” i egna element så gott det går för att få upp värmen. Tröjan är på och har varit så hela dagen.

Inte blev det något besök på Ikea i dag. Vi blev i stället bortbjudna igen för mat och umgänge och då försvann fem-sex timmar av dagen. Men det var inte på något sätt förspilld tid. Trevligt och underhållande – även för mig som inte behärskar språket. Men det går hyfsat ändå att hänga med i vissa delar eftersom det är ett livligt gestikulerande och många gånger när något ska beskrivas, särskilt om det är någon rolig händelse som ska relateras, så blir det typ charader och små skådespel av berättelserna.

Det är rörande att se hur de vuxna barnen, grabbarna, i familjen, flerbarnspappor dessutom smygröker. Snällt följer de med oss ut och passar på att ta ett bloss när inte deras mamma ser det. Så gör de av respekt för sin mor och naturligtvis också för att inte barnen ska se det och skvallra för farmodern. Det är som sagt rörande. Och för mig lite lustigt.

Första försöket att röka gjorde jag själv mellan den röda tegelbyggnaden som Örebro Rederi AB hade (enligt Google map ligger där något som heter Harryskompaniet nu) och Svartån där Örebro III låg förankrad. Jag mådde inte bra av de första halsblossen och undvek sedan tobak ända till dess jag var 24 år då jag av någon korkad anledning började. Men det får väl bli ett slut på ovanan. Snart hoppas jag. Tjuvrökning kommer jag inte att ägna mig åt i alla fall. Det får bli antingen – eller.

Nu är tvillingarna och deras föräldrar hemma i USA. Vi har försökt kontakta dem för att höra hur resan gått. Men ännu inte fått kontakt. Gissningsvis är alla i familjen lite upp och ner efter den 19 timmar långa resan och dessutom efter att ha varit vakna 16-17 timmar innan planet lämnade Kairo.

Enligt meteorologerna kommer det att bli riktigt kallt när vi väl har kommit hem nästa vecka. Onsdag och ytterligare några dagar framåt blir det minus 15 och kallare hela tiden. Kanske bäst att ta av sig tröjan och gå ut i skjortärmarna igen i den nu på kvällen sjugradiga luften här i Kairo. Bara för att vänja sig lite. Nej, jag avstår den prövningen så gärna och bereder mig mentalt på den vinter som väntar. Nu går i alla fall ljuset i rätt riktning och när det blir ljusare om dagarna ljusnar säkert också – kanske – mina kalla känslor för den här årstiden.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ny god samvaro

  1. Sofia skriver:

    I ditt inlägg 5 september 2013 skriver du om robot som ger vård. Nu har jag läst i min fackliga tidning om en pensionär i Örebro som fått vård i hemmet av en robot! vision.se sista numret 2015.

Kommentarsfältet är stängt.