Strul i kylan

Det är kallt ute. Kylan känner alla och den kom tydligen lika överraskande för de flesta efter den till nyligen så milda vintern. Jag hoppas och tror att jag finner en viss förståelse för min självömkan om att kylan är än värre för mig och för oss. Att komma från Kairo och 22 grader varmt under avresedagen på måndagen till de minus 22, som visas utanför vårt fönster nu, känns tufft.

Ändå har jag varit ute i dag. Jag har noterat på datorn att motorvärmare och kupévärmare inte har gått igång. Så då tvingade jag mig ut för att undersöka saken. Drog ur och stoppade i sladdar igen. Gjorde en manuell inställning och då gick kupévärmaren igång. Allt gott och väl.

Men lustigheter, det vill säga konstigheter hade uppstått. För jag tänkte varmköra bilen lite under tiden som jag höll på med motorvärmaruttaget. Bilen startade inte. I stället kom det upp en information som sa att rattlåset var aktiverat. Jo tack, ratten gick inte att röra särskilt mycket. Men hur sjutton avaktiverar man rattlåset (jag visste inte ens att det fanns ett sådant)?

Till slut fick jag tag på Håkan Gustafsson från Gustafssons bil som i kylan kom hit och gjorde ett försök att få igång bilen. Han kom med övertygelsen att han skulle fixa det, men han gick bet. Felet har han aldrig tidigare mött. Jag har fått låna en annan bil och i morgon kommer det att ordnas. Det är jag övertygad om. Och om inte motorvärmaren går igång i morgon så blir jag ”het”. Det är ju ett företag i södra Sverige som har installerat systemet. Första vintern som vi bodde här var det mycket problem. Förra vintern fungerade det bra, men om det krånglar nu när det är 20-25 minusgrader så känns det som om måttet är rågat och väl det.

Förutom att hålla på med dessa bilanknutna grejer så har dagen bjudit på uppackning av bagage och stortvätt.

Vår justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) har varit i Bryssel i dag. Han var ditkallad av Dimitris Avramopoulos, EU-kommissionär med ansvar för migrationspolitiken, som också hade kallat Danmarks integrationsminister Inger Støjberg och Ole Schröder som är statssekreterare vid det tyska inrikesdepartementet. Anledningen till mötet var den nya svenska lagen om att kräva id av alla som kommer till Sverige och det danska svaret att göra stickprovskontroller på resande som kommer från Tyskland.

Danskarna är ordentligt irriterade på Sverige och den nya lagen. Men reaktionen är knepig. I många år har danskarna kritiserat Sverige för vår invandringspolitik och när regeringen nu skärper bestämmelserna så blir danskarna rädda för att flyktingarna stannar i Danmark och söker asyl där i stället. Att släppa igenom dem i Danmark till Sverige har inte varit något problem för danskarna tidigare, trots kritiken mot den, som danskarna tycker, slappa flyktingpolitik som Sverige har tillämpat tidigare.

Mötet i Bryssel gick väl bra. Morgan Johansson förklarade att lagen om id-kontroller är tidsbegränsad och syftar till att landet ska få en andhämtning för att få mottagandet att fungera. Alla parter var överens om att kontrollen vid Schengenområdet måste bli mycket bättre och då framför allt mellan Turkiet och Grekland, där nya drunkningstragedier har inträffat under årets första dagar.

Att Skellefteå vann mot Brynäs i kväll var ju kul. Men riktigt roligt var att Modo tvålade till Frölunda på bortais. Jag törs knappast nämna det, men Modo är av oklara skäl ett lag som känner starkt för och att det nu börjar ta poäng är väldigt roligt. För mig. Laget ligger ju på nedflyttningsplats och måste höja sin nivå högst väsentligt om laget ska ha en möjlighet att spela kvar i SHL nästa säsong.

Nu ska jag sätta mig och glo på termometern och svära friskt för varje tiondels grad som det blir kallare i natt. Ivrigt hoppas jag på att kylan släpper så fort som det bara är möjligt.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.