Egypten och flygkrasch

Nyss hemkomna från Egypten är det naturligt att jag reagerar på de händelser som inträffat de senaste dagarna. I går attackerades en turistbuss med israeliska araber vid pyramiderna i Giza utanför Kairo och i dag skedde en attack mot ”svenskhotellet” Bella Vista vid Hurghada, bad- och turistorten 30 mil söder om Kairo. En svensk och två österrikare uppges ha skadats. Gärningsmännen, enligt uppgift två personer, hade kommit med båt till stranden och därifrån gått till hotellet där de började utföra sin attack med knivar innan de sköts ihjäl av vakter.

Det är naturligtvis dramatiskt så det förslår. Det är inte så länge sedan som UD lättade på restriktionerna att besöka Egypten. Enligt de rekommendationer som finns så får man nu åka till Sharm el-Sheikh, Hughada och andra orter längs kusten samt förstås till Kairo och Alexandria. Frågan är hur UD reagerar på de senaste dåden.

Den egyptiska militären som styr landet är självklart väldigt intresserad av att hålla en mycket hög säkerhet. Men trots denna har landets ledning med general al-Sisi i spetsen tvingats konstatera att IS-anknutna eller andra islamistiska våldsorganisationer kan genomföra enstaka dåd. Dessa syftar förstås till att skrämma bort turister, eftersom det är turister som är målet, och därmed ytterligare förstöra den egyptiska ekonomin.

Turistnäringen har drabbats hårt av det våld som uppstått under och efter revolutionen i januari-februari 2011. 2010 var inkomsterna från turistnäringen uppskattningsvis 12,5 miljarder dollar och 2014 7,5 miljarder dollar. Under förra året sjönk inkomsterna från näringen ytterligare är kanske nu halverade jämfört med 2010.

När vi inför hemresan skulle växla tillbaka lite egyptiska pund som blivit över till dollar var vi på tre växlingskontor i området. Ett av dem hade några amerikanska dollar som de motvilligt växlade. Utländsk valuta i form av dollar och euro är sannerligen ”bristvaror” i dag i Egypten och självklart slår detta mot den egyptiska ekonomin vilket snart sagt alla egyptier kan vittna om. Även om de, våra vänner, försöker hålla skenet uppe så gott det går och inte alls talar illa om sitt land och dess ledning.

Själv har jag under en tid haft planer på att åka till just Hurghada för att låta mig värmas i solen. Jag tänkte ett tag åka dit i höstas och nu umgås jag med planer på att kanske försöka ta mig dit i slutet av vintern eller till våren. Vi får väl se hur det blir med det. Måhända blir det Egypten, kanske ett annat land, som får ta emot en sol- och värmetörstande Skelleftebo.

Egentligen skulle det ha varit spännande att vara kvar där nere nu. Det är lättare att få kommentarer och följa skeendet när man är på plats. Och det skulle förmodligen har varit bättre att vara där nu också av en annan anledning – då hade jag och vi sluppit den stränga kylan som rått och råder den här veckan…

Apropå det så startade inte bilen i morse. Det är något lurigt med elektroniken. Först när kupé- och motorvärmare har varit igång en stund, så är det som normalt. Men när inte heller motorvärmarna fungerar – ja, då blir det kärvt. Nu har jag fått lära mig av vaktmästarna att man kan ha el på hela tiden. Och jag har införskaffat en timer som jag anslutit  till stolpen, så nu blir det till att kolla att det fungerar först och främst. Annars får man väl bylta på sig och ge sig ut och sätta i sladden en stund innan varje gång man ska ut med bilen. Eller att låta motorvärmaren gå hela tiden. Men det senare är förstås lite att elda för kråkorna. Och bränna slantar på onödig elförbrukning.

Flygkraschen i Lapplandsfjällen i natt är ett mysterium än så länge. Det var ett plan som flög post åt norska postverket som störtade. Planet och piloterna har flugit rutten många gånger och var rutinerade. Efter en timme och 40 minuter, ungefär, så nåddes markkontrollerna av ett mayday och strax efter försvann planet från radarn. Det måste ha gått väldigt fort. De första uppgifterna tydde på att planet gick mot marken med 9000 fot i minuten. Nedslagsplatsen vittnar också om katastrofen. Det finns ingenting påtagligt kvar av vare sig planet, piloterna eller de 4,5 ton som lasten uppgick till. Det är bara en krater 40 meter i diameter och 15 meter djup som syns. Kraften i nedslaget måste ha varit enorm.

Haveriutredarna kommer att få en svår uppgift. Det är högst ovanligt att ett plan plötsligt störtdyker från sin normala flyghöjd. Kanske hittas aldrig någon förklaring, men piloterna var erfarna och flygplanstypen har såvitt jag vet inte varit utsatt för något liknande tidigare.

 

Annonser

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.