Sent slut på säsongen

Nu har spelprogrammet för Elitettan kommit. Jag har synpunkter på det. Seriestarten för Sunnanå SK är 17 april med hemmamatch mot Sirius. Om jag lever och har hälsan kommer jag naturligtvis att vara på Norrvalla då. Och så slutar serien först 5 november. Också då med en hemmamatch mot Älta.

Fotboll är en sommarsport. Lirar man på vintern spelar man inomhus och då heter sporten futsal. Den har lite andra regler än när lagen lirar på fullstora gräs- eller konstgräsmattor.

Seriestarten i mitten av april kan till nöds vara acceptabel, men att hålla på till i början av november. Det tycker jag faktiskt inte är bra vare sig för spelarna eller framför allt för publiken. Faktiskt tycker jag att – om nu seriestart och serieslut ska infalla så tidigt respektive så sent – de som fastställer spelprogrammet kan ägna en tanke åt att Sverige är ett avlångt land.

Det vore väl förmodligen inte någon större konst, kan jag tycka, att få till en bortamatch som första match för lagen i Norrland – för Elitettan gäller det förutom Sunnanå även för Östersund och Sundsvall. Och definitivt en bortamatch som sista match i serien i början av november. Det kan ju för 17 vara full vinter både i mitten av april och definitivt i november. Med snudd på minusgrader och kanske snöfall undrar jag hur många Skelleftebor som klär sig i skoteroveraller för att gå och se tjejerna spela fotboll. Det blir inte många.

Nej, skärpning krävs hos de ansvariga till säsongen 2017.

Så ser jag att Skellefteå AIK vann borta mot Modo med 0–3. Modo vann dock skottstatistiken, vilket man dock inte får några poäng i tabellen för. Jag hade nog helst sett en Modo-vinst eftersom laget behöver poängen så väl. Dock hoppas jag att laget, som nu tycks spela bättre än tidigare, klarar kontraktet. Det är ju en massa matcher kvar. Att Örebro vann borta mot Djurgården gläder mig. Och självfallet är jag glad för SAIK:s tre poäng.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.