Välkommet av Wallström

Om jag hade varit en katt så hade jag definitivt varit en innekatt. I dag har jag inte satt foten utanför dörren. Inte ens när jag hämtade in tidningen; då behövde jag bara sträcka ut handen sedan dörren väl öppnats. Sedan var det pyjamas på till långt in på dagen medan jag pysslade med att pärma  en hel del papper som samlats under bortavaron i Egypten. Bokföringen fram till årsskiftet är också avklarad nu och det känns skönt. Så nu är det bara att skicka iväg bokföringen och alla verifikationer till den person som jag anlitar för att fixa bokslut och underlag till deklarationen.

Avslutningen på Tour de Ski kollade jag förstås. Den avslutande klättringen uppför backen Alpe Cermis är fascinerande och det är intressant att se hur dessa oerhört vältränade skidåkare är fullständigt utmattade när de väl går över mållinjen. Det måste vara, kan jag tro, en av de tuffaste tävlingar som arrangeras. Bra av Charlotte Kalla att gå in som fyra i Touren. Det var ju för åtta år sedan som hon vann tävlingen och då fick sitt internationella genombrott. I dag stod damerna och herrarna från grannlandet Norge som suveräna vinnare och det är bara att bocka och buga för den bredd och kvalitet som de norska skidåkarna visar. Fast jag är säker på att om morsan hade levt så skulle hon ha varit övertygad om att de alla vore dopade. Så är det nu inte. De är bara bäst.

I Sälen har Folk och Försvars årliga konferens inletts i dag. Utrikesminister Margot Wallström överraskade alla genom att plötsligt börja tala om värnplikten och behovet av en sådan när det gäller att få värnpliktiga till det militära försvaret, men även till det civila samhället. En applåd från mig för det utspelet.

Det sitter ju en utredning just nu som tittar på det här med värnplikten. Förmodligen kommer den att resultera i att värnplikten i någon form kommer att återinföras. Men det som gjorde mig glad över Wallströms utspel är att jag alltsedan jag jobbade i Sundsvall och på Sundsvalls Tidning har drivit tesen att det bör införas en civil värnplikt för alla dem som inte studerar vidare och för dem som inte får jobb efter gymnasiet. Det saknas många huvuden, händer och fötter i det allmännas tjänst och jag är fullständigt övertygad om att många som gör en sådan värnplikt kommer att bli stimulerade att fortsätta, vilket på sikt underlättar rekryteringen av personal i de grupper där det nu och i framtiden kommer att råda brist på kunniga, erfarna och utbildade medarbetare.

Vi får väl se vad som händer med detta så småningom. Utredningen ska slutföras och remissinstanser ska uttala sig och tids nog ska partierna ta ställning. Efter det tar det också tid få till en organisation för den värnplikt som – är jag säker på – kommer att införas. Ska vi gissa på att något faktiskt är igång under tidsspannet 2018-2020.

Jag noterar att den personal som jobbar på nedslagsplatsen där postplanet störtade under natten till fredagen, nu har hittat fragment av mänskliga kvarlevor. Dessutom har alla delarna till de så kallade svarta lådorna hittats varför Statens haverikommission har gott hopp om att få svar på vad det var som hände. Flygningen fram till olyckan var helt normal, sedan sände piloterna ett mayday och några minuter därefter var kraschen ett faktum. Nu kommer det att dröja några veckor innan förhoppningsvis en första preliminär rapport över olycksorsaken kan lämnas.

När jag lärde mig att flyga fick jag lära mig att det är viktigt att stabilisatorn fungerar. Om funktionen av den av någon anledning upphör – jag vill minnas att vi under teorilektionerna talade om att den kunde ramla bort (vid tillsyn före flygning var det alltid noga med att kolla någon skruv där bak som höll stabilisatorn på plats och fick den att fungera) och då skulle planet gå ”som ett spjut” i backen. Så kanske har olyckan något med stabilisatorn att göra. Med en dykning mot marken med 3000 meter i minuten och piloterna inte kan göra någonting – ja, då är det något dramatiskt som hänt. Haverikommissionen kommer självklart att kolla hur och när och vilken service planet genomgått och om det finns några uppgifter om i planets historia som kan förklara olyckan. Tids nog får vi veta.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.