Storpotten i USA

Träning i morse och glatt käftande med vännerna där. Sedan jobb, som inte alls gick särskilt lätt i dag. Men så är det. Ibland är det lätt att skriva. Ibland, ytterst sällan för min del, svårare. En sådan dag var det i dag. Och det är inte något fel med det. Glad har jag varit hela dagen, dock. Glad därför att motorvärmaren – och därmed bilen – fungerat. Jag satsar  och hoppas på att det blir likadant i morgon. Framtidstro måste man ju ha.

En anledning till att det gick trögt med skrivande var måhända att jag samtidigt försökte lyssna på partiledardebatten i riksdagen. Tydligen ska man inte göra två saker samtidigt eftersom det blir varken hackat eller malet då. Skrivandet gick trögt och jag fick inte något grepp om debatten i riksdagen heller. Nästa gång det händer ska jag vara mera uppmärksam på vad som sägs. Men om min erfarenhet har lärt mig något, så tror jag faktiskt inte att det var så mycket som jag missade.

Oftast är det mycket prat och det mesta är ganska förutsägbart. En hel del av debatten brukar följa den debatteknik som alla som varit med i ett politiskt ungdomsförbund får lära sig – ställ frågor och attackera, men svara inte på motpartens frågor. Den tekniken innebär i grunden att det blir mycket käftande men lite konkret innehåll som lyssnarna kan ta till sig.

Israels reaktion på Margot Wallströms mycket rimliga uttalande att Israels agerande –byggt både på vad EU:s representant för utrikesfrågor sagt redan i oktober förra året och på vad en människorättsorganisation i Israel sagt –borde utredas av oberoende parter är synnerligen märklig. Israel har nu förbjudit Margot Wallström från att komma in i landet och anklagar Sverige för att stödja terrorism. Israels UD hävdar också att Sverige inte kommer att ha någon roll i fredsförhandlingarna.

Kanske är jag lite cynisk när jag som en personlig reflektion tycker att Israel hittills inte har visat någon reell vilja till att ha fred med Palestina och palestinierna, om det inte sker helt och hållet på Israels villkor. Fredsförhandlingar under de förutsättningarna är dömda att misslyckas, vilket decenniers försök visat. Ja, det är rent fel att kalla det förhandlingar eftersom sådana bygger på att båda parter får ge och ta. Israel vill bara ta och gör det konstant genom den illegala bosättningspolitiken och ett ständigt inskränkande av palestiniernas rörelsefrihet.

Jag ser i tidningen att ledaren för Vänsterpartiet, Jonas Sjöstedt, i mellandagarna har flyttat från Gärdet på Östermalm till en lägenhet på i Midsommarkransen, som ligger i Stockholms södra delar. Där känner han sig säkert mer hemma eftersom antalet vänsterpartiröstare är fler där än på det rika Östermalm. Kritiken mot Sjöstedt för att han och hans familj bott på Östermalm har varit en smula orättvis eftersom den lägenheten har varit en tjänstebostad som hans hustru haft rätt till.

I natt svensk tid är det dragning i det amerikanska lotteriet Powerball. Potten som står på spel är gigantisk – drygt tolv miljarder kronor. Den största potten någonsin i världen. Det är rusning till kiosker och andra försäljningsställen runt om i USA och även här i Sverige är exempelvis lottoland.se:s sajt överbelastad. En rad kostar två dollar i USA men ska man spela här i Sverige kostar raden 75 spänn. Fråga mig inte varför. Vi får väl se om det är någon som får upp fem rätta, vita, bollar av 69 samt en röd boll som bär det rätta numret av 26.

Om det inte blir någon som vinner så blir det väl än större rusning inför nästa dragning. Då kanske det är värt att satsa några kronor på att försöka vara med. Den som vinner kan välja mellan att ta ut hela vinsten under 29 år eller 7,4 miljarder i en enda utbetalning. Och om jag skulle ha varit med och om jag i så fall skulle ha vunnit så blir det en enda utbetalning. Den slanten räcker gott och väl och länge.

I dag var det ett brittiskt par som hade turen med sig i det nationella brittiska lotteriet. Men de vann ”bara” 411 miljoner kronor. Pengarna ska de, enligt de första kommentarerna, använda till att köpa nya skor, åka till dottern i Australien samt gå i förtida pension. Klokt använda slantar, tycker jag.

När jag vinner brukar det handla om 23 spänn eller något sådant. De pengarna bara försvinner utan att jag vet riktigt hur…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.