Kommunals pengarullning

Vilket drama! Alldeles nyss förlorade Sverige mot Tyskland i handbolls-EM. Men det var en knapp förlust och en förlust som kanske inte borde ha varit en förlust. I halvlek ledde Sverige med fyra bollar, men tappade spelet under första hälften av andra halvlek totalt. Precis som i matchen mot Slovenien. Spelet förbättrades dock och under den sista spelminuten hade Sverige bollen, men lyckades inte få in den och få ett oavgjort resultat. Nu vann tyskarna med ett mål. En sur förlust.

Det är kul att titta på – och spela – handboll. Den lilla erfarenhet som jag har begränsar sig till korpspel när jag jobbade i Eskilstuna och då stod jag i mål. Det var vansinnigt roligt och jag brukar säga att om någon ber mig stå i mål nu, så är jag ombytt och redo på tio minuter. Fast det är i huvudet. Erfarenheten har lärt mig att kroppen inte hänger med på samma sätt som för 45 år sedan. Men jag är trots allt nöjd med att jag i alla fall fortfarande kan inbilla mig att jag skulle kunna ta en boll eller två. Som händelsevis skulle komma rullande i målområdet. Om inte annat…

Soppan med den lägenhet som utrikesminister Margot Wallström fick av Kommunal fortsätter. Riksenheten mot korruption undersöker om Wallström ska utredas för mutbrott. Hyresrådet Carl Rydeman på Hyres- och arrendenämnden har kikat på hyresavtalet och konstaterar att det inte är giltigt eftersom det saknas detaljer i det. I dag blev också utrikesministern anmäld till riksdagens konstitutionsutskott, KU. Två ledamöter – en från Kristdemokraterna och en från Moderaterna – vill att KU tar ställning till om utrikesministern har satt sig i en beroendeställning till fackförbundet Kommunal.

Vi får väl se hur det går med det. På radion hörde jag att Kommunal sedan i torsdags, när det stod klart att Kommunal förlorat 320 miljoner kronor på sin restaurang och sin konferensanläggning samtidigt som en av deras fester kostade en bra bit över 300 000 kronor och där bara alkoholen gick loss på 110 000 kronor, förlorat 5 000 medlemmar.

Jag är inte ett dugg förvånad över det. Medlemstappet kommer definitivt att fortsätta. Medlemsavgiften i Kommunal varierar från en dryg hundralapp i månaden till ett par hundra spänn. Säg att snittet ligger på cirka 200 kronor – och det är kanske lite lågt. Det innebär att Kommunal varje månad klipper in drygt 100 miljoner kronor i medlemsavgifter. Man kan fråga sig vad medlemmarna får tillbaka av de pengarna och det är sannerligen inte underligt att de som styr fackföreningen blir fartblinda.

320 miljoners förlust på konferens- och restaurangverksamhet under fyra år är ju ”bara” tre månaders intäkter i form av medlemsavgifter. De väldiga inkomster som dessa fackförbund har gör det väl nästan naturligt att satsa på fastigheter och annat och lockar till ”lek” som kapitalister.

Om jag vore medlem i Kommunal skulle jag onekligen fråga mig – igen och igen – vad jag som medlem får för mina pengar. En facktidskrift säkert. Men annars då? Ombudsmän som sitter i förhandlingar och som mycket sällan hårt driver medlemmens krav. Men kanske är det en tillfredsställelse att facket har många anställda som i alla fall säger att deras uppgift är att ta tillvara sina medlemmars fackliga och juridiska rättigheter, men som – när det kniper – nog är mest angelägna om att bevaka och bevara sina egna positioner och förmåner.

Som ni förstår – och har förstått tidigare – är jag inte någon stor vän av facket och det fackliga arbetet som det har utvecklat sig under decennierna. Frågan är om inte den här senaste svängen med Kommunal blir en spik i kistan för den fackliga rörelsen. Fler kommer garanterat att slås in under den närmaste tiden.

Det får jag väl i så fall återkomma till framöver. Snart går jag till sängs med en svordom över kylan och en förhoppning om att mildare tider stundar litet tidigare än vad meteorologerna säger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kommunals pengarullning

  1. Sofia skriver:

    Apropå kylan – varför bor vi överhuvudtaget kvar här?!

Kommentarsfältet är stängt.