Mikrofon – med sladd

Så där ja – nu är den traditionella fredagskvällen framför tv:n avklarad. På spåret och Skavlan bjöd som vanligt på god underhållning. I takt med att semifinalerna närmar sig – det är nu bara tre program kvar av säsongen – har destinationerna och följdfrågorna på dessa blivit svårare. Jag var totalt knäckt efter dagens omgång eftersom jag inte kunde någonting. I stort sett. Att man är så fåkunnig är det sällan man så tydliga kvitton på.

I och för sig kan det bero på frågorna, förstås. Ibland har jag varit riktigt duktig, men då har det väl handlat om sådant som man känner till. När man inte gör det är man helt borta.

Det jag allra mest fastnade för var emellertid något helt udda. Något som jag i tv inte har sett på decennier. Artisten som sjöng, jag har redan glömt bort hans namn trots att han var väldigt duktig och hade en fin röst, använde en mikrofon – med sladd! Den micken måste de ha lånat från något museum.

Att se detta och att villigt fascineras av den gamla välkända tiden när mikrofoner med sladd var det enda alternativet påminde mig om ett samtal som jag en gång hade med en folkrättsexpert. Hans namn har jag också glömt. I början av 1980-talet och en bit in på 90-talet var jag engagerad i det psykologiska förslaget på den regionala nivån. Först den som gällde för mellersta Norrland med säte i Östersund och senare den som gällde för hela Norrland och som då hade sitt säte i Luleå.

Under en övning, där det alltid uppstår små stunder av stiltje, satt vi och språkade om det som kom på tals. Vi gled in på det här med teknik och teknikutveckling (vi hade ju bevars fått fax, eller telefax som vi sa och det fanns en och annan som hade mobiltelefon) och då sade folkrättsexperten att han förstod att det kan komma ljud ur högtalare när mikrofonen har en sladd till en förstärkare. ”Men när de klippte av sladden och det fortfarande hördes – och hördes bättre – ja, då slutade jag förstå”.

Jag hoppas att min tidigare kollega inom psykförsvaret fortfarande lever och kollade in På spåret i dag. Då måste han i så fall ha levt upp en stund. När till och med jag fick nostalgiska vibbar.

I östra USA börjar det kärva till sig ordentligt och inte minst då i huvudstaden Washington DC och dess omgivningar. Snöstormen Jonas närmar sig och huvudstaden har försatts i nödläge. Flygtrafiken är minimal och det är inte mycket som händer på Dulles International Airport. Ett plan från Etihad Airways och som kommit från Abu Dhabi är på väg att landa där och ett plan från Austrian Airways ska till att starta, enligt Flightradar24.com. Det planet har tidigarelagt sin start med en och en halv timme. Förmodligen för att undvika att bli stående där.Det är sällsynt med så lite trafik en fredag.

Jag läser att tusentals flyg har ställts in. Kollektivtrafiken är inställd till och med söndag och det förväntas upp emot 60 centimeter snö i dag och de närmaste dygnen. Affärerna är länsade på livsmedel och miljontals människor har berett sig på att stanna inne de närmaste dagarna. Flera dödsoffer har redan krävts i stormens fotspår i olyckor som inträffat på vägarna.

Det ska bli intressant att få direktrapporter därifrån. Vi har ju i stort sett daglig kontakt med tvillingarna och deras föräldrar.

Apropå olyckor så inträffade en otäck sådan på Citykompaniet i dag när en man föll från en rulltrappa och ner på en annan. Han skadades så svårt att han senare i kväll förklarades avliden. En kvinna skadades också lätt när hon tydligen träffades av mannen som föll. Hur olyckan gått till kommer naturligtvis att utredas ordentligt. Tragiskt är det i alla fall, som alltid när olyckor inträffar som slutar med ett eller flera dödsfall.

Det finns mer att skriva om. Men det får anstå till en annan dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.