Uteblivna fredssamtal

Så blev det Sarah Sjöström som knep Jerringpriset – för andra året i rad. Det är hon naturligtvis värd. Hennes prestationer under förra året var fantastiska och det finns väl förhoppningar om att hon kommer att göra en minst lika bra säsong i år när det är OS i Brasilien.

Min favorit var emellertid Johan Olsson som förra året försvarade sitt VM-guld på femmilen. Det är en fantastisk prestation det också och det sätt på vilket han förberedde sig för tävlingen går utanpå det allra mesta som jag hört talas om. Att isolera sig från familj, vänner och allt annat i sju veckor för att idogt träna efter eget huvud. Det är mycket speciellt. Och det ska bli kul att se hur han klarar utmaningarna i långloppen som väntar. Inte minst då Vasaloppet första söndagen i mars.

Innan jag satte mig för att se på Idrottsgalan hade jag varit på styrelsemöte med Sunnanå SK. Årsmötet närmar sig och det är en del saker att ta tag i – som alltid när det gäller föreningsarbete. Kul och intressant och härliga människor att jobba med är det i alla fall. Men så är jag väl i grunden lite av en föreningsmänniska. Jobb – jovisst. Ersättning – nej, nej. Ändå får man så mycket tillbaka av mycket annat slag.

Jobbat har jag också gjort en sväng i dag. Samt gjort gjort morotsjuice. Gott och nyttigt. Två liter ungefär på fyra kilo morötter. Bra utdelning, tycker jag.

I dag skulle fredssamtalen för Syrien ha startat i Genève. Men under dagen meddelade FN-sändebudet Staffan de Mistura att samtalen börjar på fredag i stället. Alla inblandade har inte varit sams om vilka parter som ska bjudas in till dessa viktiga samtal, men nu är det tydligen enighet som råder. I morgon skickas inbjudningarna ut.

Förhoppningsvis blir det inte nya fnurror på trådarna. Men det är en förhoppning bara. Efter snart fem års krig där allt fler deltar och många nya grupperingar skapats är det många åsikter och intressen som förs fram. Alla vill ha gehör för just sina tankar och idéer och är ovilliga att rucka på det som de anser vara rätt och riktigt.

Men det måste till om en fred ska kunna skapas. Vi får väl se hur det går. Krasst kan man fundera på vad det är som lockar makten så förtvivlat och då tänker jag främst på Syriens president Bashar al Assad som under dessa fem år konsekvent har drivit kriget mot det egna landets invånare. När kriget väl kommer att ta slut kommer det också att kunna konstateras att landets infrastruktur har slagits sönder.

Uppskattningsvis – minst – elva miljoner människor har fått fly från sina sönderbombade hus. Uppskattningsvis har minst 250 000 människor fått sätta livet till i kriget och åtminstone hälften av det antalet har förts bort och dödats av regimen Assad. Att han fortfarande vill vara president i ett land som han slagit sönder – och får stöd för det av Ryssland – är en gåta som jag inte kommer att kunna lösa.

Personligen inväntar jag plusgraderna som aviserats under de närmaste dagarna. Eller den närmaste dagen. Nederbörd och blåst, men plusgrader. Det blir ett kul avbrott efter den stränga kyla som vi haft de senaste veckorna.

 

 

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Uteblivna fredssamtal

  1. Bo Fuhrman skriver:

    Bra krönika! Har delat ut pris på Idrottsgalan. Hela Sverige hurrade! God Natt! Bosse & Solveig.

    Bosse Skickat från min iPhone

Kommentarsfältet är stängt.